NextCell Pharma sammanfattar läget i sin första kvartalsrapport

NextCell Pharma AB (”NextCell”) sammanfattar idag nuläget i sin första kvartalsrapport sedan introduktionen på Aktietorget. Efter emissionen och betalning för studieläkemedel har Bolaget ca 20 MSEK i kassan medan ”burnraten” för rapportperioden (april-juni) var 3,5 MSEK.

NextCell Pharma har vidare under rapportperioden (april-juni) rekryterat Leo Groenewegen som tillträtt sin befattning som CFO. Leo Groenewegen kommer tillsammans med styrelseordföranden Anders Essen-Moller att fokusera på Business Development och kommunikation. En ansökan till läkemedelsverket skickades in i juli avseende en klinisk behandlingsstudie för autoimmun diabetes med Bolagets stamcellsprodukt ProTrans. Syftet är att i första hand studera säkerhet, och i andra hand, om ProTrans kan positivt påverka insulinproduktionen hos vuxna typ 1 diabetespatienter, som diagnostiserats med diabetes inom två år. Protrans utvecklas från donerade navelsträngsceller med Bolagets Proprietary Selektions Algoritm och är avsedd för behandling av autoimmuna och inflammatoriska sjukdomar liksom för avstötningsreaktioner vid njurtransplantation.

Data Safety Monitoring Board för studien blir Professorerna Ulf Smith och Anders Fasth vid Göteborgs Universitet, samt Åke Lernmark vid Lunds Universitet. Professor Per-Ola Carlsson, Uppsala Universitet, blir huvudprövare för studien.

- Jag är stolt över att få leda ett utomordentligt kvalificerat och erfaret team, som nu nått den viktiga milstolpen att lämna in en ansökan till Läkemedelsverket att få utföra en klinisk studie, säger VD, Dr Mathias Svahn. Jag vill här också påminna om bolagets andra affärsområde Cellaviva, som är Sveriges enda IVO-godkända bank för familjesparande av stamceller. Här är försäljning av tjänsten i full gång. Styrelsen och jag är övertygade om att det kan visa sig viktigt att ha oförstörda navelsträngsstamceller sparade, bland annat där det finns en genetisk risk hos barnet självt eller i vissa fall hos ett syskon att utveckla allvarlig blodcancer eller autoimmun sjukdom.

Telefon: 0702-615 504

E-post: mathias.svahn@nextcellpharma.com

Stamceller förväntas förändra hur många idag livshotande sjukdomar behandlas. NextCell Pharma AB utvecklar ProTrans™, en läkemedelskandidat bestående av stamceller för i första hand behandling av autoimmuna och inflammatoriska sjukdomar liksom för användning vid njurtransplantationer. ProTrans™ består av stamceller framtagna ur navelsträngsvävnad med NextCell Pharmas proprietary selektionsalgoritm. Vidare har bolaget en bifirma i Cellaviva, som är Sveriges enda av IVO godkända stamcellsbank för familjesparande av stamceller från navelsträngsblod och navelsträngsvävnad.