Uppdatering avseende riktad nyemission till Nordic Tech House

NextCell Pharma AB (”NXTCL”) meddelar idag att styrelsen, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 5 december 2017, har beslutat att genomföra en riktad nyemission till Nordic Tech House AB (”NTH”) om högst cirka 1,5 MSEK. Skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är för att fullgöra bolagets åtagande enligt avtal med Nordic Tech House AB, som ingåtts i syfte att tillföra bolaget nya ägare av strategisk betydelse för bolaget. Aktuellt beslut ersätter tidigare beslut om riktad nyemission från den 13 mars 2018, vilken ej kunde genomföras på grund av registreringstekniska skäl. Ytterligare en riktad nyemission om cirka 0,5 MSEK kommer att genomföras till NTH i ett senare skede.

NXTCL köper tjänster av NTH för att öka exponeringen av NXTCL och Cellaviva, informera om stamcellssparande samt optimera det digitala budskapet. Avtalslängden är två (2) år räknat från den 13 mars 2018. Styrelsen har nu beslutat att, i syfte att fullgöra bolagets åtagande enligt avtal, genomföra en riktad nyemission till Nordic Tech House AB om högst 1 499 996,70 SEK genom nyemittering av högst 260 100 aktier till en emissionskurs om 5,767 SEK per aktie.

Emissionskursen grundar sig i parternas avtal. Vilket i enlighet med vad som korresponderats tidigare, föreskriver en emissionskurs om 10 dagars snittpris vid stängning efter ingånget avtal den 13 mars 2018. Efter den riktade nyemissionen kommer NTH att inneha aktier motsvarande cirka 2,3 procent av röster och kapital i NXTCL. Samtliga aktier i den riktade nyemissionen omfattas av lock-up under avtalets löptid.

Skälet att tidigare meddelad riktad nyemission till NTH (se pressmeddelande ”Nordic Tech House investerar i stamcellsbolaget NextCell Pharma AB” från den 14 mars 2018) ej har genomförts är registreringstekniska skäl. Där det inte har gått att i efterhand kvitta fordringar motsvarande det avtalade priset för framtida tjänster mot aktier eftersom det vid kvittningstillfället inte har ansetts funnits någon kvittningsgill fordran. I aktuell nyemission kommer därför ej aktier att kvittas i efterhand utan respektive part kommer att betala respektive fordringar. Utfallet blir dock densamma.

NXTCL kommer i ett senare skede, efter avtalets utgång, att genomföra ytterligare riktad nyemission om cirka 0,5 MSEK till NTH för att fullfölja ingått avtal. Ingått avtal berättigar NTH till aktier totalt motsvarande 2 MSEK.

Leo Groenewegen, CFO

Stamceller förväntas förändra hur många idag livshotande sjukdomar behandlas. NextCell Pharma AB utvecklar
ProTrans, en läkemedelskandidat bestående av stamceller för i första hand behandling av autoimmuna och
inflammatoriska sjukdomar liksom för användning vid njurtransplantationer. ProTrans består av stamceller