Nickelodeon förlänger sändningstiden – nu 05.00 till 22.00

Kan du inte kan få nog av Dora Utforskaren, SvampBob Fyrkant eller Teenage Mutant Ninja Turtles? Grattis, nu får du en hel timme extra med Nickelodeon! Från och med den 1 oktober förlänger Nickelodeon sin dagliga sändningstid med en timme och sänder därmed till klockan 22.00.

Nickelodeon, världens största nätverk av underhållning för barn, är en av Sveriges populäraste underhållningskanaler för barn med serier som Dora Utforskaren, SvampBob Fyrkant, Alving och gänget och Sam & Cat. I Sverige har Nickelodeon funnits som linjär TV-kanal 1997 och kan dagligen ses i över 4,4 miljoner hushåll i Norden. Nu utökas sändningstiden med en timme extra från 16 timmar dagligen till hela 17 timmar. Nickelodeon sänds i samtliga nordiska länder och när samma modell för sändningstider implementerades i Danmark gav det positiva resultat på tittarsifforna.

-          Många av våra tittare är äldre barn eller tweens och genom att förlänga sändningstiden kan vi stärka vår relation med dem. Vi har en späckad hösttablå och nu kommer vi kunna visa mer av vårt älskade innehåll, en extra timme fram till klockan 22.00 – ännu mer Nickelodeon helt enkelt, säger Jenny Frisk, marknadsdirektör för Nickelodeon på Viacom.

Den extra timmen kommer främst att fyllas med Nickelodeons egenproducerade liveaction-serier för de något äldre barnen.  Under premiärveckan fylls den extra timmen med ett mini-marathon av några av de mest populära live-action serierna som iCarly, 100 saker att göra före High School, Bella & the Bulldogs och Henry Danger.

Torsdag 1/10:                               100 saker att göra före High School
Fredag 2/10:                                 Bella & the Bulldogs
Lördag 3/10:                                 Henry Danger
Söndag 4/10:                                iCarly

För mer information eller högupplösta bilder, vänligen kontakta:
Karolina Moberg, Nordic PR Manager
073 83 73 424
Karolina.moberg@vimn.com

Om Nickelodeon:
Nickelodeon är världens största nätverk av underhållning för barn. Kanalen sänds från och med den 1 oktober 17 timmar dagligen mellan 05.00-22.00. Nickelodeon erbjuder ett varierat programutbud med tecknade serier, drama, komedier samt program för förskolebarn i Nick Jr-blocket. Några programexempel är SvampBob Fyrkant, Teenage Mutant Ninja Turtles, Sam & Cat och Dora Utforskaren. Programutbudet sänds på svenska och kanalen distribueras av Boxer, Bredbandbolaget, Canal Digital, Com Hem, Sappa, Telia och Viasat.

Om oss

Nickelodeon är världens största nätverk av underhållning för barn och ingår i Viacom International Media Networks kanalutbud. Kanalen sänder dagligen mellan 05.00 och 22.00 och kan sedan starten 1997 ses av 3,7 miljoner hushåll i Norden. Programutbudet består av tecknade serier, drama och komedier. Favoriter som SvampBob Fyrkant, Teenage Mutant Ninja Turtles och Dora Utforskaren blandas med lokala produktioner från Norden såsom Hey Nickelodeon. Nickelodeon kompletteras av Nick Jr med ett programutbud för förskolebarn samt Nicktoons, som endast visar animerade shower. Programutbudet sänds på svenska och Nickelodeon distribueras av Viasat, Canal Digital, Com Hem, Sappa, Boxer, Tele 2, Telia samt på flertalet SMATV-system. www.nickelodeon.se

Citat

Många av våra tittare är äldre barn eller tweens och genom att förlänga sändningstiden kan vi stärka vår relation med dem. Vi har en späckad hösttablå och nu kommer vi kunna visa mer av vårt älskade innehåll, en extra timme fram till klockan 22.00 – ännu mer Nickelodeon helt enkelt.
Jenny Frisk, marknadsdirektör för Nickelodeon på Viacom.