• Nickelodeon/

Nickelodeon och Plan International tar till musik och spel för att uppmärksamma barns rättigheter

För att uppmärksamma barn om flickors och pojkars lika rättigheter har Nickelodeon och Plan International skapat Together We Rock, ett onlinespel som ska öka medvetenheten hos barn. Together We Rock är en del av Together For Good – Nickelodeons initiativ för att uppmuntra barn att göra positiva förändringar i världen. I samband med Together We Rock visas ett School of Rock-maraton, där varje episod har ett unikt budskap för att stärka flickors självkänsla.

Nickelodeons och barnrättsorgsanisationen Plan Internationals initiativ Together We Rock är en del av Together For Good – Nickelodeons projekt för att uppmuntra barn att göra positiva förändringar i världen. Under maj har barn världen över möjlighet att skapa sina egna rockband i onlinespelet Together We Rock. Tillsammans med Tomika, en av karaktärerna i Nickelodeon-serien School of Rock, får barnen skapa egna rockband och söka upp potentiella bandmedlemmar.

I samband med Together We Rock visar Nickelodeon även ett maraton av serien School of Rock, lördagen den 6 maj. Maratonet består av fyra avsnitt med olika teman som syftar till att stärka unga flickors självkänsla.

– Att uppmärksamma den här typen av frågor är en viktig del av vårt arbete, då vi dagligen har direktkontakt med barnen och kan uppmuntra och informera dem om deras lika värde och rättigheter. I Together We Rock får framförallt unga tjejer ett verktyg för att utveckla sin kreativtet och uppmuntras att ta mer plats, säger Daniel Andersson, programdirektör för Nickelodeon på Viacom i Norden.

Initiativet inleddes under International Day of the Girl, som syftar till att stötta flickor världen över och uppmärksamma de problem och motstånd som de möter gällande utbildning, rättigheter och sjukvård – på grund av sitt kön. Med Together We Rock vill Nickelodeon och Plan International närma sig ämnet på ett lekfullt sätt.

Together We Rock finns tillgängligt på http://www.nickelodeon.se/serier/3256-tillsammans-ar-vi-starka
Nickelodeons School of Rock-maraton visas på kanalen lördagen den 6 maj, med start klockan 14.25

Om Plan International
Plan International arbetar för att stärka barns rättigheter och bekämpa fattigdom i 52 länder i Afrika, Asien och Latinamerika. Vi arbetar på lokal nivå med 78 miljoner barn och deras familjer. Plan International är en av världens största barnrättsorganisationer och är politiskt och religiöst oberoende. Allt vårt arbete utgår ifrån FN:s barnkonvention. https://plansverige.org/