• nikon/

MED ZOOM I FOKUS: Nikon introducerar den smidiga kompaktkameran COOLPIX S9100 med 18× superzoom

Stockholm, 9 februari 2011 – Nikon stärker idag COOLPIX-serien genom att lansera ultrazoomkameran S9100, som trots sitt mycket kompakta och fickvänliga format har ett zoomomfång från vidvinkel till supertele. COOLPIX S9100 introducerar zoommöjligheter som är nästan ofattbara för en så tunn och lätt kamera. Det vidvinkliga 18× NIKKOR zoomobjektivet har ett brännviddsomfång på imponerande 25–450 mm[1]. Det slutliga beviset för den oerhörda mångsidigheten hos COOLPIX S9100 är möjligheten att spela in film i full HD-kvalitet (1080p) med stereoljud.

”COOLPIX S9100 kommer att ge nya möjligheter till dem som kräver kraftfull prestanda i en kompakt kamera. Den har ett zoomomfång från vidvinkel- till supertelebrännvidder, möjlighet att spela in film i full HD-kvalitet och funktioner som gör det lika enkelt att ta kvälls- och nattbilder på fri hand som i dagsljus.” säger Sander van Velzen, produktchef för konsumentprodukter vid Nikon Europa.

Se helheten i bilden
Det vidvinkliga
18× NIKKOR zoomobjektivet i S9100 ger en fantastisk precision och hög upplösning även vid fotografering av vidsträckta landskap och stora grupper. Med en längsta brännvidd motsvarande 450 mm är det enkelt att fotografera även avlägsna objekt, vilket gör S9100 till den idealiska reskamraten.

Det nya enkla panoramaläget vidgar användarens vyer ytterligare genom möjligheten att ta panoramabilder i 360 eller 180 graders vinkel. Kameran tar en snabb bildserie när användaren panorerar horisontellt eller vertikalt över ett motiv och fogar sedan omedelbart samman de olika bilderna till en vacker panoramabild.

Inspelning av film i full HD-kvalitet (1080p) med stereoljud
Nu kan användaren när som helst skapa sina egna filmer i full HD-kvalitet med hjälp av den särskilda filminspelningsknappen som gör det möjligt att omedelbart växla från fotografering till inspelning av film.
Den optiska zoomen och autofokusen kan användas även vid inspelning av film och det går dessutom att ta en bild när som helst under filmningen. Användarens kreativa frihet ökar ytterligare tack vare möjligheten att spela in film i slow motion eller extra höga hastigheter genom att använda bildfrekvenser upp till 240 bps (QVGA-upplösning).

COOLPIX S9100 finns i de tre färgerna rött, svart och mörk silver och har ett rekommenderat pris på 3290 kronor och säljstart den 17 mars.

[1](motsvarande småbildsformat)

För pressbilder, vänligen besök
För övrig information, se www.nikon.se eller vänligen kontakta Irena Strozyk, Marknadsansvarig på Nikon
telefon 08-594 109 04, 0709-95 58 25 eller e-post