Nikon lanserar företagets första externa stereomikrofon, ME-1

Stockholm, 5 april 2011 – Nikon lanserar idag företagets första externa stereomikrofon, ME-1. Den här mikrofonen ger Nikons systemkameror ännu bättre filmegenskaper och genererar klart och tydligt ljud och eliminerar störande ljud från kameran. Ett viktigt komplement till den seriöse videofilmarens utrustning och som höjer kvaliteten på ljudupptagningarna. Ljudkvaliteten på filmer som producerats med en systemkamera kan därmed hålla samma höga nivå som bildkvaliteten.

Tar systemkamerans ljudkvalitet till nya höjder

Nikon tar ett steg framåt i sina ambitioner att utveckla filmskapandet i och med ME-1. ME-1 är ett smart alternativ till kamerans inbyggda mikrofon och som fångar upp ljudet i professionell stereokvalitet och förbättrar Nikons berömda och sofistikerade D-filmfunktion för systemkameror ytterligare.

Kristallklart stereoljud

ME-1 har konstruerats med systemkameraanvändare i åtanke och är utrustad med en vibrationsreduceringsmekanism som dämpar oönskat ljud, t.ex. från autofokuseringen. Med den riktade mikrofonen kan du rikta ljudupptagningen mot ett bestämt område så att du kan spela in exakt det du vill höra. Störande ljud kan dämpas med hjälp av det medföljande vindskyddet och en högpassfilteromkopplare ger större kontroll över lågfrekventa ljud. Dessutom kan du kontrollera omgivningsljud eller bakgrundsljud genom att justera mikrofonens känslighet via kameramenyn.

ME-1 drivs direkt via kameran och kan enkelt monteras på kamerans tillbehörssko. Den intelligenta ergonomiska designen underlättar vid handhållen fotografering. Det smidiga formatet gör att du enkelt kommer åt sökaren och det praktiska kabelstoppet håller kabeln ur vägen. ME-1 levereras med vindskydd och mjukt fodral och kan monteras på Nikons alla systemkameror samt COOLPIX-kameror med en 3,5 mm kontakt för externa mikrofoner.

För pressbilder, vänligen besök
För övrig information, se www.nikon.se eller vänligen kontakta Irena Strozyk, Marknadsansvarig på Nikon
telefon 08-594 109 04, 0709-95 58 25 eller e-post
strozyk@nikon.se

Om Nikon
Nikon grundades i Japan år 1917 och är världsledande inom digital optik och precisionsoptik. Nikon finns i dag representerat över hela världen med sina prisbelönta produktserier, bland annat digitala SLR-kameror, utbytbara NIKKOR-objektiv och kompaktkameror under varumärket COOLPIX. Nikon är det enda större optikföretaget som fortfarande sköter alla delar av sin glastillverkning – för att kunna finjustera objektivens specifikationer, kvalitet och prestanda. Likaså är Nikon är den enda tillverkaren som har behållit sitt ursprungliga objektivsystem under femtio års tid. Övriga produkter i Nikons sortiment är kikare, avståndsmätare, fältkikare, oftalmisk utrustning, mätinstrument. IC- och LCD-steppers, skannrar, mikroskop och halvledarkomponenter. Nikon Corporation är noterat på Tokyobörsen.
www.europe-nikon.com

Taggar: