Nikon utvidgar sin COOLPIX-serie

En ny serie lättanvända och eleganta kameror som ger fantastiska resultat

Stockholm, 9 februari 2011 – Nikon introducerar idag tre nya modeller i den roliga och lättanvända COOLPIX-serien. S2500, L23 och L120 har ett antal användbara automatiska funktioner som gör det enkelt att ta perfekta bilder och erbjuder något som passar de flesta behov.

”De nya modellerna har någonting som passar alla, vare sig du letar efter en första kamera eller efter något mer avancerat. Oavsett vilken modell du väljer kan du vara säker på att alla dessa kameror har den välkända Nikon-kvaliteten, och hjälper dig att ta bästa tänkbara bilder på ett så enkelt sätt som möjligt.” säger Sander van Velzen, produktchef för konsumentprodukter vid Nikon Europa.

Stilfull enkelhet: COOLPIX S2500

COOLPIX S2500 ger användaren en lustfylld fotografering med stil och erbjuder ett imponerande värde för pengarna. Det designade och tunna (20 mm) kamerahuset av aluminium rymmer en imponerande uppsättning funktioner och gör det enkelt och roligt att fotografera när och var som helst.

S2500 har ett vidvinkligt 4× NIKKOR zoomobjektiv med hög prestanda och en bildsensor med 12 megapixel som gör det möjligt att ta otroligt detaljerade foton som kan användas till att skapa förstoringar i affischstorlek. Den stora 6,7 cm (2,7 tum) LCD-monitorn gör det enkelt att både komponera och granska bilderna.

COOLPIX S2500 är lätt att ta med, enkel att använda och har ett flertal automatiska funktioner för att göra fotograferingen riktigt enkel.

COOLPIX S2500 finns i de fyra färgerna rött, rosa, svart och silver och har ett rekommenderat pris på 1090 kronor och säljstart den 24 februari.

En bra början: COOLPIX L23

COOLPIX L23 är den perfekta kameran för alla som vill börja fotografera och gör det enkelt för samtliga familjemedlemmar att ta fantastiska bilder.

Kamerans många automatiska funktioner gör det mycket enkelt att ta bra bilder i alla lägen. Det enkla autoläget optimerar alla kamerainställningar till de aktuella ljusförhållandena, och ger användaren imponerande bilder överallt och i alla situationer. CCD-bildsensorn på 10,1 megapixel garanterar enastående detaljerade bilder som kan användas för att skapa fantastiska förstoringar.

Det vidvinkliga 5× zoomobjektivet (28–140 mm) i L23 ger användaren möjlighet att ta alla typer av bilder, från skarpa närbilder till imponerande gruppfoton, och den stora 6,7 cm (2,7 tum) LCD-monitorn gör det enkelt att granska bilderna.

COOLPIX L23 finns i de fem färgerna blått, rött, svart, rosa och silver och har ett rekommenderat pris på 690 kronor och säljstart den 24 februari.

En imponerande allroundkamera: COOLPIX L120

Superzoomobjektivet och möjligheten att spela in film i HD-kvalitet (720p) visar på möjligheterna hos COOLPIX L120 som innehåller fantastisk och lättanvänd teknik.

Det vidvinkliga 21× NIKKOR zoomobjektivet har en enastående precision och hög upplösning, och ett zoomomfång från 25 mm vidvinkel till supertelebrännvidden 525 mm[1]. CCD-bildsensorn med 14,1 megapixel ger skarpa bilder vid alla tillfällen oberoende av avståndet till motivet.

Den särskilda filminspelningsknappen på L120 gör det enkelt att växla mellan att ta vackra foton eller spela in skarpa filmer i HD-kvalitet (720p) med stereoljud. Kamerans optiska zoom och autofokus kan användas vid inspelning av film, och den stora 7,5 cm (3 tum) högupplösta LCD-monitorn med 921 000 punkter är perfekt för att visa bilder och filmer.

COOLPIX L120 finns i de två färgerna svart och rött och har ett rekommenderat pris på 2690 kronor och säljstart den 24 februari.

Båda modellerna drivs med vanliga LR6/AA-batterier vilket gör att användaren aldrig behöver oroa sig för att behöva ha laddade batterier till hands, varken hemma eller utomlands.

[1] (motsvarande småbildsformat)

För pressbilder, vänligen besök
För övrig information, se
www.nikon.se eller vänligen kontakta Irena Strozyk, Marknadsansvarig på Nikon
Telefon 08-594 109 04, 0709-95 58 25 eller e-post
strozyk@nikon.se

Om Nikon

Nikon grundades i Japan år 1917 och är världsledande inom digital optik och precisionsoptik. Nikon finns i dag representerat över hela världen med sina prisbelönta produktserier, bland annat digitala SLR-kameror, utbytbara NIKKOR-objektiv och kompaktkameror under varumärket COOLPIX. Nikon är det enda större optikföretaget som fortfarande sköter alla delar av sin glastillverkning – för att kunna finjustera objektivens specifikationer, kvalitet och prestanda. Likaså är Nikon är den enda tillverkaren som har behållit sitt ursprungliga objektmonteringssystem under femtio års tid. Övriga produkter i Nikons sortiment är kikare, avståndsmätare, fältkikare, oftalmisk utrustning, mätinstrument. IC- och LCD-steppers, skannrar, mikroskop och halvledarkomponenter. Nikon Corporation är noterat på Tokyobörsen.

www.europe-nikon.com

Taggar: