HÅLLBARHETSRAPPORT NILSONGROUP 2017

Nu finns NilsonGroups Hållbarhetsrapport för 2017 tillgänglig på vår webbplats. Vi vill med rapporten tydliggöra hur vi arbetar med hållbarhetsfrågor ur miljö-, samhälls- och arbetsgivarperspektiv.

Vårt hållbarhetsarbete berör miljö, sociala frågor, personal, mänskliga rättigheter och motverkan av korruption. Vi är övertygade om att det finns stora utvecklingsmöjligheter i hållbarhetsarbetet. Vi arbetar med hållbarhet i varje del av vår värdekedja – från första idén till skorna som når våra kunder.

De fokusområden vi vill lyfta fram från rapportperioden 2017 är:

• ARBETSVILLKOR  Under 2017 uppdaterade vi vår uppförandekod och ställer nu högre krav på våra leverantörer gällande levnadslöner.
  • FÖRPACKNINGAR  NilsonGroup vill bidra till att minska användningen av påsar. Vi har gått med i initiativet One Bag Habit och tar betalt för bärkassar i butik. Överskottet av försäljningen av påsar går till projekt inom hållbar utveckling. Vi har gjort en översyn av våra förpackningar. Genom att använda tunnare och samtidigt starkare well i våra kartonger minskade vi volymen på dessa och våra transporter från Kina med 12%.

• UTBILDNINGAR  NilsonGroup har lanserat utbildningsplattformen FEETFIRST Academy där vi samlar våra internutbildningar. Vi har under året ökat våra utbildningar inom säkerhet och hälsa på producerande fabriker i Kina. Fokus har legat på brandskydd och kemikaliehantering.

• KVALITET  Vår egen prototypstudio i Varberg öppnades under året vilket har gett oss ännu bättre förutsättningar att hålla en hög kvalitet på våra skor. Genom att göra ett grundligt arbete redan i produktutvecklingsfasen som vi sedan följer upp i produktionen har vi kunnat minska antalet reklamationer signifikant de senaste åren.

Läs hela NilsonGroups hållbarhetsrapport här. Har du frågor eller synpunkter på vår hållbarhetsrapport eller vårt hållbarhetsarbete? Välkommen att kontakta csr@nilsongroup.com

Karin Pilstrand
Informations & PR-ansvarig
+46340-596478
Karin.Pilstrand@nilsongroup.com
NilsonGroup är Skandinaviens ledande skokoncern. Genom våra butikskoncept DinSko, Nilson Shoes, Skopunkten, Jerns, Radical Sports samt franchisebaserade Ecco Stores kan vi erbjuda något som passar för alla. FEETFIRST samlar alla våra butikskoncept på FEETFIRST.SE och i ett växande antal fysiska butiker med två eller flera koncept under samma tak. Ett oslagbart utbud i kombination med starka varumärken. Med ca 300 butiker i Sverige, Norge och Finland omsatte NilsonGroup 3 miljarder under 2017.

Citat

Det positiva resultat vi tillsammans uppnått under 2017 skapar goda förutsättningar för företagets fortsatta utveckling både ekonomiskt, socialt och hållbart. Jag ser fram emot ett nytt år där vi skapar största möjliga värde för våra kunder. Det är tillsammans vi fortsätter mot målet att bli Skandinaviens ledande skodestination!
Mats Nilson, VD NilsonGroup AB