NY VD OCH NY ORDFÖRANDE FÖR NILSONGROUP

Claes Meldgaard har nu utsetts till ny interim VD för NilsonGroup. Han efterträder Mats Nilsson, VD sedan 3 år tillbaka och delägare i familjeföretaget. Ny styrelseordförande i bolaget är Björn Abild.

- Vi har planerat för denna satsning en tid och är nu mycket nöjda med att få både Claes och Björn till oss, båda har en gedigen bakgrund för dessa uppdrag. Efter 3 år som NilsonGroups VD och styrelseordförande, vilket blev längre än jag från början hade tänkt mig, så har jag beslutat att fokusera på att arbeta med styrelsefrågor och övriga uppdrag som jag har. Vi börjar med att ta in en interim VD för att därefter ta nästa steg. Jag kommer att kvarstå som delägare i företaget och jag kommer även att finnas med på styrelsenivå, säger Mats Nilsson.

Claes kommer närmast från uppdraget som divisionschef/CEO för SGN Sports. Han var tidigare VD för Team Sportia, har flerårig erfarenhet från NIKE Skor och har även ett långt förflutet inom Ica (Non Food) där han var sortiments- och inköpsdirektör. Han tillträder sin tjänst måndagen den 2 juli.

- Det är med stolthet och glädje som jag tar mig an utmaningen som VD för NilsonGroup, marknadsledaren inom skohandeln. Jag ser fram emot att fokusera på försäljning och digitalisering under 2018, säger Claes Meldgaard.

Björn Abild heter NilsonGroups nya ordförande. Björn har en gedigen bakgrund inom retail såsom VD inom ICA Gruppen under många år, VD på Expert och Team Sportia. Nu senast kommer han från VD tjänsten på Hemtex (ICA). Björn är även styrelseordförande på Woody Bygghandel AB.

Ev frågor besvaras av:

Anna-Kerstin Martinsson
Marknadschef NilsonGroup
+46706-63 74 63
anna-kerstin.martinsson@nilsongroup.com

NilsonGroup är Skandinaviens ledande skokoncern. Genom våra butikskoncept DinSko, Nilson Shoes, Skopunkten, Jerns, Radical Sports samt franchisebaserade Ecco Stores kan vi erbjuda något som passar för alla. FEETFIRST samlar alla våra butikskoncept på FEETFIRST.SE och i ett växande antal fysiska butiker med två eller flera koncept under samma tak. Ett oslagbart utbud i kombination med starka varumärken. Med ca 300 butiker i Sverige, Norge och Finland omsatte NilsonGroup 3 miljarder under 2017.

Citat

Det är med stolthet och glädje som jag tar mig an utmaningen som VD för NilsonGroup, marknadsledaren inom skohandeln. Jag ser fram emot att fokusera på försäljning och digitalisering under 2018.
Claes Meldgaard