Kommuniké från årsstämma i Nilsson Special Vehicles Aktiebolag (publ)

Idag, den 9 maj 2018, hölls årsstämma i Nilsson Special Vehicles Aktiebolag (publ), 556649-5734. Nedan följer en sammanfattning av beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet.

Resultatdisposition

Stämman beslutade att disponera över bolagets förlust enligt styrelsens förslag i årsredovisningen. Stämman beslutade vidare att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2017. Stämman beslutade härutöver om ansvarsfrihet för styrelsen och verkställande direktören för räkenskapsåret 2017.

Fastställande av styrelse- och revisorsarvode samt fastställande av antalet styrelseledamöter och styrelsesuppleanter samt av antalet revisorer och revisorssuppleanter

Stämman beslutade att styrelsen ska bestå av sex ordinarie styrelseledamöter och ingen styrelsesuppleant samt att arvode ska utgå med 150 000 kronor till styrelseordförande samt med vardera 100 000 kronor till övriga ordinarie styrelseledamöter. Vidare beslutade stämman att en revisor ska utses samt att arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning i enlighet med sedvanliga debiteringsnormer.

Val av styrelse och revisor

Stämman beslutade att Arne Bernroth, Camilla Dahlin, Per Jadelind, Göran Linder och Thomas Mårtensson omväljs som ordinarie styrelseledamöter samt att Magnus Jonsson nyväljs som ordinarie styrelseledamot. Till styrelseordförande omvaldes Thomas Mårtensson. Vidare beslutade stämman att Marie Fridell omväljs som bolagets revisor till slutet av den årsstämma som hålls nästa räkenskapsår och att Sanna Rosengren omväljs som revisorssuppleant till slutet av den årsstämma som hålls nästa räkenskapsår.

Beslut om riktlinjer för att utse ledamöter i valberedningen samt för valberedningens uppdrag

Stämman beslutade att bolaget ska ha en valberedning bestående av fyra personer. Var och en av bolagets röstmässigt tre största aktieägare per den 30 september 2018 ska vardera äga rätt att utse en ledamot i valberedningen. Ingen av dessa tre personer som utses ska vara ledamot eller suppleant i bolagets styrelse. Därutöver ska valberedningen bestå av en av styrelsen utsedd styrelseledamot som tillika ska vara sammankallande. Valberedningen utser inom sig en icke styrelseledamot som ordförande. Valberedningens mandatperiod sträcker sig fram till dess att ny valberedning utsetts. Valberedningens uppgift ska vara att inför årsstämma framlägga förslag avseende antal styrelseledamöter som ska väljas av stämman, styrelsearvode, ordförande och övriga ledamöter i styrelsen, ordförande på bolagsstämma samt val av revisorer och revisorsarvoden.

För det fall någon av de tre ledamöterna i valberedningen som utsetts av de röstmässigt tre största aktieägarna frånträder sitt uppdrag i förtid, ska den aktieägare som utsåg den frånträdande ledamoten äga rätt att utse en ny ledamot. För det fall någon av de röstmässigt tre största aktieägarna säljer samtliga, men inte endast en del av, sina aktier i bolaget innan valberedningen fullgjort sina uppgifter, ska istället för sådan aktieägare den röstmässigt fjärde största aktieägaren utse en ny ledamot osv.

Beslut om ändring av bolagsordningen

Stämman beslutade om ändring av bolagsordningen i enlighet med nedanstående:

Bolagsordning för Nilsson Special Vehicles AB (publ)

Org. nr. 556649-5734

§ 1                 Bolagets firma

Bolagets firma är Nilsson Special Vehicles AB (publ). Bolaget är publikt.

§ 2                 Styrelsens säte

Styrelsen ska ha sitt säte i Laholms kommun, Hallands län.

§ 3                 Verksamhet

Föremålet för bolagets verksamhet är att bygga om standardfordon till olika typer av specialfordon och därmed förenlig verksamhet.

§ 4                 Aktiekapital

Aktiekapitalet ska utgöra lägst 2 500 000 kronor och högst 10 000 000 kronor.

§ 5                 Antalet aktier

Antalet aktier ska vara lägst 2 500 000 och högst 10 000 000.

§ 6                 Styrelse

Styrelsen ska bestå av lägst tre och högst tio ledamöter.

§ 7                 Revisorer

För granskning av bolagets årsredovisning samt styrelsens och verkställande direktörens förvaltning ska en eller två revisorer med eller utan suppleanter utses eller ett registrerat revisionsbolag.

§ 8                 Kallelse till bolagsstämma

Kallelse till bolagsstämma ska alltid ske genom annonsering i Post- och Inrikes Tidningar och på bolagets webbplats. Att kallelse skett ska annonseras i Dagens Industri. Om utgivningen av Dagens Industri skulle upphöra ska annonsering istället ske genom Svenska Dagbladet.

§ 9                 Anmälan till stämma

Rätt att delta i stämma har sådana aktieägare som upptagits i aktieboken på sätt som föreskrivs i 7 kap. 28 § 3 stycket aktiebolagslagen (2005:551) och som anmält sig hos bolaget senast den dag som anges i kallelsen till stämman. Denna dag får inte vara söndag, annan allmän helgdag, lördag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton och inte infalla tidigare än femte vardagen före stämman. Avser aktieägare att medföra biträden ska antalet biträden anges i anmälan.

§ 10                Årsstämma

Årsstämma ska hållas årligen inom sex (6) månader efter räkenskapsårets utgång.

På årsstämma ska följande ärenden förekomma:

1. Val av ordförande vid stämman.
  2. Upprättande och godkännande av röstlängd.
  3. Godkännande av dagordningen.
  4. Val av en eller två justeringsmän.
  5. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad.
  6. Framläggande av årsredovisning och revisionsberättelse samt i förekommande fall koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse.
  7. Beslut

a)       om fastställande av resultaträkning och balansräkning samt i förekommande fall koncernresultaträkning och koncernbalansräkning;

b)       om dispositioner beträffande bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen;

c)        om ansvarsfrihet åt styrelsens ledamöter och verkställande direktör.

8. Bestämmande av antalet styrelseledamöter samt av antalet revisorer och revisorssuppleanter.

9. Fastställande av arvoden åt styrelsen och revisorerna.

10. Val av styrelse samt revisorer och/eller revisionsbolag och eventuella revisorssuppleanter.

11. Annat ärende, som ankommer på stämman enligt aktiebolagslagen eller bolagsordningen.

§ 11                Räkenskapsår

Bolagets räkenskapsår ska vara 1/1 – 31/12.

§ 12                Avstämningsförbehåll

Bolagets aktier ska vara registrerade i ett avstämningsregister enligt lagen (1998:1479) om värdepapperscentraler och kontoföring av finansiella instrument (avstämningsförbehåll).

Övrigt

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen, eller den styrelsen utser, att vidta de eventuella smärre justeringar i stämmans beslut som kan visa sig nödvändiga vid registrering av beslut.

Laholm i maj 2018

Nilsson Special Vehicles Aktiebolag (publ)

STYRELSEN

Fredrik Nilsson, tf. VD

Nilsson Special Vehicles AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm First North (ticker: NILS). Certified Adviser till Nilsson Special Vehicles är Sedermera Fondkommission.