Nimo-KG i exklusivt avtal med Sæplast

Industriföretaget Nimo-KG från skånska Kågeröd har skrivit ett exklusivt avtal med en ny internationell samarbetspartner. Det är Sæplast vars produkter nu kommer säljas av Nimo-KG på den svenska marknaden.

– Nimo-KG kommer vara exklusiv distributör av Sæplasts produkter i Sverige. Vi ser det som ett utmärkt komplement till vårt befintliga sortiment inom intern produkthantering, och något som gör att vi kan leverera ännu bättre lösningar till våra kunder, säger Martin Olsson, vd för Nimo-KG.

Holmar Svansson, marknadschef Sæplast, och Martin Olsson, vd Nimo-KG, skriver under det nya avtalet.

Nu har Nimo-KG ingått ett långsiktigt återförsäljningsavtal med Sæplast, ett isländskt företag som tillverkar högkvalitativa plastbehållare, och en av de ledande marknadsaktörerna i den europeiska fiskeindustrin.

– Sæplasts behållare har en sandwich-konstruktion som består av dubbla väggar och en kärna av skum, vilket gör dem mycket stabila och stryktåliga. De är också överlägsna hygieniskt sett eftersom de har helt släta ytor till skillnad mot plastbehållare med enkla väggar, vilka idag är vanligt förekommande i industrin. Det är därmed ett bra komplement till våra rostfria produkter i all typ av produkthantering.

Om det blir fler liknande avtal för Nimo-KG framöver beror enligt Martin Olsson på mervärdet för kunderna.

– Vi levererar det våra kunder är i behov av. Vårt uttalade mål är att alltid lösa varje problem som uppstår för våra kunder, och att Sæplasts produkter nu är en del av vårt sortiment innebär en ännu större möjlighet för oss att göra just det.

För Sæplast innebär avtalet en ingång till flertalet nya marknader där Nimo-KG länge har varit en inarbetad aktör med stort förtroende.

– Vi har tidigare undersökt möjligheten att ge oss in på den svenska marknaden men vi har inte haft de nödvändiga kontakterna. Därför är det här samarbetet en positiv utveckling för oss. Nimo-KG är ett väletablerat företag på den svenska produkthanteringsmarknaden där de har ett gott rykte, och då särskilt inom charkindustrin, säger Holmar Svansson, försäljnings- och marknadschef för Sæplast.

Sæplasts representanter var på besök i Sverige under förpackningsmässan Scanpack och de båda parterna träffades då för att underteckna avtalen.

– Att vi valde Nimo-KG som exklusiv distributör av våra produkter beror på deras kunskap och erfarenhet tillsammans med deras breda kontaktnät, det är ovärderliga komponenter för oss. Sedan fastnade vi också för att de hela tiden levererar skräddarsydda lösningar till sina kunder, där passar våra produkter in väldigt bra, säger Holmar Svansson.

Nimo-KG nyhetsrum

Magnus Sjöbäck, pressansvarig Nimo-KG, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@sjobackpr.se

Att vi valde Nimo-KG som exklusiv distributör av våra produkter beror på deras kunskap och erfarenhet tillsammans med deras breda kontaktnät, det är ovärderliga komponenter för oss. Sedan fastnade vi också för att de hela tiden levererar skräddarsydda lösningar till sina kunder, där passar våra produkter in väldigt bra.
Holmar Svansson, marknadschef på Sæplast