Nimo-KG i nytt samarbete med Norges största köttproducent

Förra maskinen levererades i mitten av 2010 – och nu fortsätter samarbetet. Nimo-KG får förnyat förtroende då Nortura, Norges främsta kött- och äggproducent, vidareutvecklar sin produktionslinje i Forus strax utanför Stavanger.

35 produktionsanläggningar, 5 800 anställda och mer än 20 miljarder svenska kronor i omsättning gör Nortura till Norges ledande producent av kött och ägg. I fabriken i Forus (där man bland annat saltar och röker kött, tillverkar korv och olika pålägg) är målet att ligga på samma höga nivå även som arbetsplats. Därför investerade Nortura i ett specialdesignat tillägg i produktionslinjen under 2010 för att skona personalen från tunga och repetitiva lyft. Och nu kommer nästa förstärkning. Även den ifrån Nimo-KG.
– I produktionens första steg anländer stora behållare med kött som ska grovstyckas, och tidigare var man tvungen att lyfta upp råvaran till arbetsstationen manuellt. Ett slitsamt och återkommande rygglyft – som snart försvinner. Maskinen som installeras nu liknar den som levererades i somras men kommer istället användas för att tillverka vakuumförpackade portionstråg, säger Stefan Olsson, konstruktör på Nimo-KG.

SK 800 HA, som maskinen kallas, styrs med pedaler för att medarbetarna ska kunna arbeta med händerna fria. De stora pallanpassade trågen lyfts upp och tippas varpå köttet fördelas automatiskt på en bandtransportör som skickar fram bitarna till personalen. Samtidigt samlas också all eventuell vätska upp med hjälp av en underliggande ränna, en användbar del av råvaran som tas tillvara för användning i andra produkter.
– Lyftanordningen gör arbetsplatsen mer ergonomisk och det rostfria utförandet, plus det faktum att allt kan rullas iväg för rengöring, ger en klanderfri hygien. Därtill kommer den praktiska uppsamlingsrännan som bidrar med en ren ekonomisk aspekt, säger Stefan Olsson.

För mer information, vänligen kontakta:
Johan Bergman, VD
Direkt: 0418 - 44 64 45
Växel: 0418 - 44 64 40
Mail: johan@nimo-kg.se

Torsten Palmgren, försäljningschef
Direkt: 0418 - 44 64 49
Växel: 0418 - 44 64 40
Mail: torsten@nimo-kg.se

Om Nimo-KG:
Nimo-KG, dotterbolag till Nimo-Verken, designar och tillverkar maskiner för intern produkthantering. Företagets lyft- och tömningsutrustning (KG-lyften) har under årens lopp gjort Nimo-KG till ett välkänt namn i livsmedelsbranschen och varje år levereras över 400 maskiner till kunder över hela världen. Mer information hittas på: www.nimo-kg.se