Nimo-KG lanserar branschpriset Årets Lyft

Hyllar årets främsta uppryckning inom svensk livsmedelsproduktion

I samband med årets upplaga av Chark-SM lanseras i år ett helt nytt pris. Årets Lyft är utmärkelsen som fokuserar på svensk livsmedelsproduktion, snarare än själva produkterna. Syftet är att lyfta fram smarta förbättringar inom säkerhet, ergonomi eller hygien – för att inspirera och bidra till att driva industrin framåt.
– Stort eller smått, allt är av intresse! Med Årets Lyft vill vi skapa ett återkommande best-practice inslag för branschen och vi ser fram emot att ta del av alla spännande nomineringar, säger Johan Bergman, VD på Nimo-KG.

Idén till branschpriset Årets Lyft, som kommer att delas ut för första gången under Chark-SM 2012, föddes under 2010 års upplaga av tävlingen. Nimo-KG var då för första gången en av huvudsponsorerna och reflekterade över att priserna enbart fokuserar på slutprodukter. Utmärkelserna omfattade till exempel årets bästa falukorv, köttbulle, julskinka och så vidare – men ingen uppmärksammades för resan dit. Förrän nu.

– Maten är självklart i fokus på Chark-SM, men något fattades. Varför inte samtidigt slå ett slag för själva produktionen och visa upp den svenska processindustrin från sin bästa sida? Därför börjar vi nu jakten på fina exempel, vilket kan vara allt ifrån en årligt återkommande säkerhetsutbildning för medarbetarna till ryggbesparande teknik som ersatt tunga lyft eller en uppdaterad hygienpolicy. Inte nödvändigtvis nya uppfinningar utan snarare förfinande åtgärder. Något som lyft produktionen helt enkelt, säger Johan Bergman.

Årets Lyft tilldelas en person, ett företag eller en förening som gjort en god insats inom säkerhet, ergonomi eller produktionshygien. Alla kan nominera, alla kan nomineras – och båda parter belönas. Den som nominerar det bidrag som i slutändan tar hem utmärkelsen Årets Lyft kan se fram emot en spa-övernattning för två, medan personen eller organisationen som vinner hyllas med ära, pokal och en prissumma om 5000 SEK till nästa lyft.

Så, ta chansen! Skicka din Årets Lyft-nominering till info@nimo-kg.se

Bedömningar görs löpande fram till den 1 oktober.
Vinnaren presenteras på Chark-SM den 1 november.

För mer information vänligen kontakta:
Johan Bergman, VD
Mail: johan@nimo-kg.se
Växel: 0418 - 44 64 40
Direkt: 0418 - 44 64 45

Nimo-KG, dotterbolag till Nimo-Verken, designar och tillverkar maskiner för intern produkthantering. Företagets lyft- och tömningsutrustning (KG-lyften) har under årens lopp gjort Nimo-KG till ett välkänt namn i livsmedelsbranschen och varje år levereras över 400 maskiner till kunder över hela världen. Mer information hittas på: www.nimo-kg.se

Stort eller smått, allt är av intresse! Med Årets Lyft vill vi skapa ett återkommande best-practice inslag för branschen och vi ser fram emot att ta del av alla spännande nomineringar.
Johan Bergman, VD på Nimo-KG