Skåneföretaget som utrustar Schweiz största bageri

I den schweiziska staden Schafisheim strax utanför Zürich driver Coop landets största bageri. När delar av maskinparken behövde uppgraderas var första prioritet att installera tömmare som kunde hantera de tunga och kompakta degarna. Uppdraget gick via återförsäljaren Neumeyer AG till Nimo-KG, ett företag från lilla Kågeröd i Skåne som tillverkar specialanpassade maskiner för all typ av livsmedelshantering.

– Utmaningen var att anpassa maskinerna så att de snabbt och effektivt lossar degen och sedan får ut all deg ur behållaren. Efter ett besök i bageriet för att med egna ögon se vad som behövde göras arbetade vi fram en lösning som kunden blev väldigt nöjd med och som effektiviserade produktionslinan, säger Eva Johansson, säljare hos Nimo-KG.

I Coops bageri i Schweiz bakas 60 000 ton bröd varje år. I en sådan produktion behöver all utrustning fungera felfritt, varje dag. För att hantera de kompakta degarna på bästa sätt utrustade Nimo-KG tömmarna med två motorer som ständigt roterar maskinens behållare, vilket gör att degen lossnar från kanterna.

– Sedan specialdesignade vi en pneumatisk degskrapa som får loss de sista degbitarna ur tömmaren. Det är en lösning vi använt i tidigare uppdrag och som visade sig passa utmärkt även i Coops produktion.

Nimo-KG grundades för 60 år sedan och levererar över 200 maskiner till kunder över hela världen varje år. Även om alla uppdrag är olika så ser företagets arbetsprocess alltid likadan ut.

– Oavsett kundens eller uppdragets storlek har vi samma arbetssätt och samma fokus på att skräddarsy lösningar som passar kundens unika produktionsmiljö och behov. Maskinerna fungerar lika bra i Schweiz största bageri som hos vårt lokala bageri hemma i Skåne.

De specialanpassade tömmarna levererades till Coops bageri i november, Nimo-KG var på plats för att hjälpa till med installationen.

– Maskinerna fungerar som planerat och de är väldigt nöjda. Dyker det upp nya behov i framtiden hos Coop kommer vi göra allt för att tillgodose de också, säger Eva Johansson.

Eva Johansson