Bärstadsskolan köper Sveriges energisnålaste torkskåp – siktar på miljöcertifiering

Industriföretaget Nimo med huvudkontor i Hova är världens största tillverkare av energisnåla torkskåp. Nu har miljöprofilerade Bärstadsskolan i Hammarö köpt hela 60 torkskåp från Nimo.

– Intresset för torkskåp bara ökar och vi är väldigt glada att fler upptäcker våra miljövänliga torkskåp. I våra HP-skåp används värmepumpsteknik istället för värmeelement vilket gör att kostnaderna blir betydligt lägre och energiförbrukningen minskar med upp till 65 procent, säger Timo Taiminen, vd för Nimo.

Företaget Nimo säljer energisnåla torkskåp med värmepumpsteknik för det moderna klädvårdsrummet. Nu väljer Bärstadsskolan som siktar mot en miljöcertifiering att köpa 60 torkskåp från Nimo av modellen Eco Dryer 2.0 HP. Skolan är under byggnation och kommer att stå klar i januari 2015.

– På skolor och förskolor är det extra viktigt att enkelt kunna hänga in kläder och skor för snabb torkning. I ett test genomfört av Energimyndigheten konstateras att Sveriges skolor skulle kunna spara upp till 29 miljoner kronor per år med den nya värmepumpstekniken.

Målet är att skolan ska få certifieringen Miljöbyggnad Guld när den är färdigställd. Certifieringen erhålls av föreningen Sweden Green Building Council som arbetar för att utveckla och påverka miljö- och hållbarhetsarbetet i byggbranschen.

Tidigare i år köpte Hagaborgsskolan och Alsters förskola i Karlstad kommun energisnåla torkskåp från Nimo. Totalt har 92 torkskåp från Nimo levererats till skolor i Värmland.

– Vårt torkskåp Eco Dryer 2.0 HP är marknadens mest energisnåla sätt att torka blöt tvätt på. Förra året fick torkskåpet dubbla utmärkelser i tävlingen Energisnål torkning som anordnades av Bebo – Energimyndighetens beställargrupp för energieffektiva flerbostadshus, säger Timo Taiminen, vd för Nimo.

Utöver torkskåp erbjuder Nimo även tvättbänkar, strykskåp, torkrumsavfuktare och andra tillbehör för klädvårdsrummet i sitt sortiment.

Timo Taiminen, vd Nimo, 0506-488 05, timo.taiminen@nimoverken.com
Magnus Sjöbäck, pressansvarig Nimo, 0704-445 15 99, magnus@sjoback.se

Nimo erbjuder energisnåla och skonsamma torkskåp, tvättbänkar och tekniska tillbehör för klädvårdsrummet till återförsäljare, grossister och konsumenter i Norden. Verksamheten startades år 1944, omsätter cirka 180 miljoner kronor och har idag 100 engagerade medarbetare. Huvudkontor och fabrik ligger i Hova, Sverige. Mer information på www.nimoverken.com

Timo Taiminen, vd för Nimo