”Miljösuccén bara växer”

Nytt rekordår för Nimos energisnåla ECO-torkskåp

Försäljningen av Nimos värmepumpsdrivna Eco Dryer HP 2.0 ökade kraftigt under 2014 och efterfrågan på företagets miljövänliga torkskåp ökar ännu mer under 2015.

– Våra värmepumpsdrivna skåp drar mindre än hälften så mycket energi än äldre torkskåp. Allt fler inser att våra energisnåla torkskåp är en investering snarare än en kostnad och vår markanta försäljningsökning är ett bevis på det, säger Andreas Bjelkholm, marknadsdirektör på Nimo.

Nimo startade sin miljösatsning på energisnåla och miljövänliga skåp 2007 med lanseringen av sensorstyrda Eco Dryer 1. År 2013 kom den värmepumpsdrivna modellen Eco Dryer HP 2.0 som blev en omedelbar succé, under 2014 såldes över 1200 exemplar. I år har försäljningssiffrorna fortsatt ökat kraftigt – prognosen för resten av året pekar på en raketökning.

– Vi kommer att sälja över 2000 HP-skåp i år vilket skulle innebära en ökning på 70 procent. Vi har arbetat hårt med kvalitets- och teknikutveckling i åtta år vilket har lett fram till de miljövänligaste torkskåpen på marknaden.

En stor del av skåpen köps av kommuner som har insett värdet i att installera Nimos torkskåp i sina skolor och förskolor. Det handlar främst om att investeringen betalar sig snabbt men även det faktum att Nimos värmepumpsdrivna torkskåp är passande för skolmiljöer.

– Att fukt- och värmeutsläppen försvinner förbättrar miljön avsevärt för både barnen och personalen. Våra torkskåp med värmepumpsteknik är ett slutet system som kan placeras var som helst och påverkar inte heller ventilationen.

Energimyndigheten konstaterade i ett omfattande test förra året att Sveriges skolor kan spara upp till 29 miljoner per år på sina elräkningar om de installerar Nimos skåp.

– Vi har länge arbetat efter visionen att våra miljövänliga torkskåp ska vara framtidens produkter, och ökningen av våra energisnåla Eco-produkter visar att framtiden är här, säger Andreas Bjelkholm, marknadsdirektör på Nimo.

Prognosen för 2015 visar en fortsatt stigande försäljningskurva för Nimos värmepumpsdrivna torkskåp Eco Dryer HP 2.0.

Andreas Bjelkholm, marknadsdirektör Nimo, 0708-875 75 12, andreas.bjelkholm@nimoverken.com
Magnus Sjöbäck, pressansvarig Nimo, 070-445 15 99, magnus.sjoback@nimoverken.com

Nimo erbjuder energisnåla och skonsamma torkskåp, tvättbänkar och tekniska tillbehör för klädvårdsrummet till återförsäljare, grossister och konsumenter i Norden. Verksamheten startades år 1944, omsätter cirka 180 miljoner kronor och har idag 100 engagerade medarbetare. Huvudkontor och fabrik ligger i Hova, Sverige. Mer information på www.nimoverken.com

Vi har länge arbetat efter visionen att våra miljövänliga torkskåp ska vara framtidens produkter, och ökningen av våra energisnåla Eco-produkter visar att framtiden är här.
Andreas Bjelkholm, marknadsdirektör Nimo.