Rekordorder från Västerviks kommun

Världens grönaste torkskåp kommunernas verktyg i jakten på energibesparingar

I en upphandling värd över 1,5 miljoner kronor har Cylinda och Nimo fått uppdraget att leverera 150 nya energisnåla torkskåp till skolor i Västerviks kommun. Den värmepumpsdrivna modellen Eco Dryer 2.0 HP använder 65 procent mindre energi än ett traditionellt torkskåp, och fick högsta betyg i Energimyndighetens test förra året.

– Vi kommer att göra en betydande energibesparing genom att byta ut våra gamla torkskåp med de energisnåla skåpen från Cylinda och Nimo, säger Mikael Westerholm från Västervik Bostads AB.

Allt fler kommuner i Sverige väljer att byta ut sina gamla torkskåp på skolor och förskolor mot nya, mer energisnåla modeller. Västerviks kommun är en i raden kommuner som nu väljer Nimos och Cylindas skåp.

– Viktigaste orsaken är såklart den betydande energibesparingen. Jag har jobbat i skolor så jag vet också vilket problem det ofta kan vara med ventilation och värme. Eftersom de nya skåpen har slutna system så släpps mycket mindre värme ut, samtidigt som de kan placeras vart som helst utan behov av ventilation. Det förbättrar inomhusmiljön avsevärt både för barnen och för personalen, säger Cylindas distriktschef Carina Karlsson.

Affären, som är värd mer än 1,5 miljoner, ser Carina Karlsson som ett tecken på att de nya energisparande torkskåpen kommer bli allt mer populära.

– Att vi vann upphandlingen med Västerviks kommun visar återigen att vi erbjuder rätt produkter och att de nya torkskåpen är framtidens produkter. Torkskåp med värmepumpsteknik är fortfarande nytt men fler och fler ser att det finns både ekonomiska och miljömässiga fördelar med att investera i dem.

Timo Taiminen, vd på Nimo, ser affären med Västerviks kommun som en stark signal för hur allt fler ser över miljöpåverkan och energiåtgång i sina verksamheter, oavsett om det handlar om kommunal förvaltning eller privata företag.

– Efter att vi lanserade världens mest miljövänliga torkskåp, Eco Dryer 2.0 HP för snart två år sedan får vi ständigt nya bekräftelser på att det är en framtidens produkt. Vårt nya torkskåp med värmepumpstekniken gör att svenska skolor kan spara flera miljoner kronor varje år. Det är ytterst glädjande att Västerviks kommun arbetar aktivt för en energisnålare värld.

Eco Dryer 2.0 HP produceras av Nimo och säljs av Cylinda under namnet TS 190VP ECO.

Nimos pressrum: news.cision.com/se/nimo

Rekordordern från Västerviks kommun på 150 torkskåp har gått igenom Mikael Westerholm på Västervik Bostads AB. En av installationerna är på Fågelbärets skola i Västervik.

Timo Taiminen, vd Nimo, 0506-488 05, timo.taiminen@nimoverken.com

Magnus Sjöbäck, pressansvarig Nimo, 070-445 15 99, magnus.sjoback@nimoverken.com

Nimo erbjuder energisnåla och skonsamma torkskåp, tvättbänkar och tekniska tillbehör för klädvårdsrummet till återförsäljare, grossister och konsumenter i Norden. Verksamheten startades år 1944, omsätter cirka 180 miljoner kronor och har idag 100 engagerade medarbetare. Huvudkontor och fabrik ligger i Hova, Sverige. Mer information på www.nimoverken.com

Torkskåpen från Nimo förbättrar inomhusmiljön avsevärt både för barnen och för personalen