Stockholm står på kö för att energispara med Nimo

Stockholms stadsdelsförvaltningar köper ytterligare 300 energisnåla torkskåp från Nimo

300 torkskåp ska levereras före jul, den angenäma utmaningen står Nimo inför när Stockholms stadsdelsförvaltningar nu bokstavligt talat står på kö för att byta ut gamla torkskåp mot Nimos Eco Dryer 2.0 HP. Torkskåpen kommer installeras i ett hundratal förskolor runt om i Stockholm.

– Det är väldigt lätt för kommuner att välja Nimos torkskåp, de sparar så mycket energi att investeringen snabbt betalar av sig. Jag har inventerat över 100 förskolor i Stockholm och behovet av nya torkskåp är stort, vi räknar med ännu större efterfrågan under nästa år, säger Anders Isaksson, företagssäljare på Electrolux Home som säljer Nimos torkskåp.

Anders Isaksson, företagssäljare på Electrolux Home

Södermalm, Bromma, Norrmalm, Kungsholmen, Kista och Hägersten-Liljeholmen – det är stadsdelsförvaltningarna i Stockholm som tillsammans har beställt närmare 300 torkskåp av Electrolux och Nimo.

– Stockholms stad antog ett nytt miljöprogram tidigare i år och dessa ordrar är en tydlig följd av det. Det är en stor och samtidigt effektiv klimatinvestering, stadsdelsförvaltningarna har krav på sig att både spara pengar och spara på miljön och med Nimos torkskåp uppnår de båda delarna samtidigt.

Förutom den stora energibesparingen skapar Nimos torkskåp även en bättre innemiljö på förskolorna, något Anders Isaksson har sett under sin förskoleturné.

– Behovet att byta ut gamla torkskåp är stort, många förskolor har torkskåp som sprutar varmluft rakt ut i kapprummet och vidare in i lokalerna. Eftersom Nimos torkskåp inte behöver någon ventilation är det ett problem som försvinner direkt.

Anders Isaksson ser en fortsatt hög efterfrågan på energisnåla torkskåp som är byggda för professionellt bruk även kommande år, det finns många fler förskolor som behöver uppgradera.

Det finns närmare 600 förskolor i Stockholms stad. Ju fler av dem som byter ut gamla torkskåp mot nya energisnåla, desto mer miljö, energi och pengar sparas, säger Anders Isaksson.

Utöver Stockholm har flera andra kommuner tidigare klimatinvesterat i Nimos torkskåp – Gävle, Västervik och Skövde har samtliga bytt ut gamla torkskåp med nya energisnåla i skolor och förskolor.

– Vi vill hjälpa alla Sveriges kommuner att bli mer energisnåla och nå sina miljömål. Stockholm ligger i framkant i Europa när det kommer till miljöarbete och det är glädjande våra produkter är en del i det arbetet, säger Timo Taiminen, vd för Nimo.

Timo Taiminen, vd Nimo, 0506-488 05, timo.taiminen@nimoverken.com
Magnus Sjöbäck, pressansvarig Nimo, 0704-45 15 99, magnus.sjoback@nimoverken.com
Anders Isaksson, företagssäljare Electrolux, 070-6062367, anders.isaksson@electroluxhome.com

Det finns närmare 600 förskolor i Stockholms stad. Ju fler av dem som byter ut gamla torkskåp mot nya energisnåla, desto mer miljö, energi och pengar sparas.
Anders Isaksson, företagssäljare på Electrolux Home