”Torkskåpen betalar av sig på två år”

Tydlig utveckling: Allt fler kommuner investerar i Nimos värmepumpsteknik

Gävle kommun vänder sig nu till Nimo och Cylinda för att byta ut gamla torkskåp mot helt nya värmepumpsdrivna och energisnåla modeller i sina skolor och förskolor, installationen av över 200 enheter är i full gång.

– Torkskåpen med värmepumpsteknik är en del av Gävle kommuns miljö- och energiarbete. Vi har haft mycket kontakt med Karlstad kommun som har installerat dem i flera skolor och de hade enbart positiva saker att säga, säger Håkan Johansson, driftchef på Gavlefastigheter.

Gävle ansluter nu till alla övriga kommuner som investerar i Nimos och Cylindas energisnåla torkskåp för att spara både på miljön och plånboken. Gavlefastigheter utvärderade produkten genom att installera ett torkskåp på en förskola i kommunen. Den utvärderingen, tillsammans med de goda vitsorden från Karlstad kommun, gjorde att valet föll på Nimos värmepumpsdrivna skåp.

– Att minska energiförbrukningen och ersätta våra gamla torkskåp är det primära, men vi ser också skåpen som en investering. Vår kalkyl visar att det tar drygt två år för varje skåp att betala av sig genom energiminskningen och med det i minne är siktet nu inställt på att byta ut ytterligare 100 skåp under nästa år, säger Håkan Johansson.

Skåpen håller för närvarande på att installeras i skolor och förskolor runt om i Gävle. Den första ordern består av 213 stycken Eco Dryer HP 2.0 men antalet kan som sagt komma att stiga ytterligare.

– Vi ser tydligt ett stadigt ökande intresse för den här typen av miljövänliga produkter. Energibesparingen som de här skåpen för med sig är betydande så för allt fler kommuner blir det här en naturlig del av deras miljö- och klimatarbete. Det är en energismart investering för framtiden och det är kommunerna i allt högre grad villiga att satsa pengar på, säger Marcus Ödmark, säljansvarig på Cylinda.

För Nimo är ordern från Gävle ett enormt styrkebesked, ännu en kommun som av energibesparingsskäl väljer företagets nya värmepumpsdrivna skåp.

– Energimyndigheten har tidigare slagit fast att Sveriges förskolor och fritids kan spara upp till 29 miljoner kronor varje år på att installera våra värmepumpsdrivna skåp. Lägg därtill den minskade miljöpåverkan som energibesparingen för med sig så är det här en väldigt positiv utveckling för alla inblandade, säger Timo Taiminen, vd på Nimo.

Eco Dryer 2.0 HP produceras av Nimo och säljs av Cylinda under namnet TS 190VP ECO.

Nimo pressrum

Andreas Bjelkholm, marknadsdirektör Nimo, 0708-875 75 12, andreas.bjelkholm@nimoverken.com
Magnus Sjöbäck, pressansvarig Nimo, 070-445 15 99, magnus.sjoback@nimoverken.com

Att minska energiförbrukningen och ersätta våra gamla torkskåp är det primära, men vi ser också skåpen som en investering. Vår kalkyl visar att det tar drygt två år för varje skåp att betala av sig.
Håkan Johansson, driftchef Gavlefastigheter