BOKSLUTSKOMMUNIKÉ 1 januari 2015 – 31 december 2015

• Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till -5,8 (-3,4) MSEK
  • Resultat efter skatt uppgick till -49,1 (-3,8) MSEK
  • Resultat per aktie blev -2,69 (-0,21) SEK

Väsentliga händelser under det fjärde kvartalet

• Nischers dotterbolag Grand Living har skrivit markanvisningsavtal med Haninge kommun gällande uppförande av flerbostadshus om totalt ca. 29 000 kvm bruttoarea
  • Nischers aktie noterades för handel på NGM Nordic MTF med första handelsdag den 17 december

Väsentliga händelser efter utgången av perioden

• Nischer har sålt 1 875 000 aktier av de totalt 6 222 216 stycken aktier som bolaget ägde i Concent Holding AB. Köpeskillingen uppgår till 16 406 250 kronor motsvarande en aktiekurs på 8,75 kronor per aktie.

Nischer AB (publ) köper, säljer, utvecklar och förvaltar bostadsfastigheter i Sverige. Intäkter skapas genom fastigheternas värdeökning vid försäljning samt driftnetto vid förvaltning. Nischers aktie är noterad för handel på NGM Nordic MTF.

VD-kommentar

Koncernens rörelseresultat för 2015 uppgick till -5,8 mkr att jämföra med -3,4 mkr föregående år. Skillnaden utgörs framförallt av goodwillavskrivningar. Resultat efter skatt för 2015 uppgick till -49,1 mkr att jämföra med -3,8 mkr föregående år. Den skillnaden är framförallt orsakad av en nedskrivning av aktieinnehavet i TBT Holding AB (tidigare RCC Group AB) på 39,9 mkr. Aktieinnehavet i Concent Holding AB har värderats upp med 54,4 mkr, men detta är inte resultatpåverkande.

2015 var ett händelserikt år för Nischer. Jag tillträdde som ny vd i bolaget i februari med uppdraget att sjösätta den nya affärsplan som styrelsen arbetat fram med inriktning på fastigheter. Bolaget har förvärvat tre projektbolag med fastighetsutveckling av hyresbostäder för långsiktig förvaltning. Dessutom har vi lanserat två nischade bostadskoncept, GolfHem och Grand Living. För det senare har vi skrivit ett markanvisningsavtal med Haninge kommun gällande uppförande av flerbostadshus om cirka 29 000 kvadratmeter bruttoarea. Detaljplaneprocessen löper på enligt plan.

Bolaget har även framgångsrikt genomgått en listningsprocess hos Nordic Growth Market och aktien listades för handel på NGM MTF i december. I samband med detta offentliggjordes ett investerarmemorandum som finns att ladda ned på bolagets hemsida.

Under året avyttrade huvudägaren Avalanche Capital hela sitt innehav i Nischer. Nya huvudägare är bland annat styrelseordförande Tommy Marklund och Mathias Grönberg. Mathias Grönberg valdes tillsammans med mig som vd in som ny ledamot i styrelsen på den extra bolagsstämman i september. På stämman godkändes även förvärven av de två projekten i Huddinge och Bålsta, dessutom antogs en ny bolagsordning med ny verksamhetsbeskrivning och ny firma. Bolagets styrelse valde senare att inte gå vidare med den nya firman på grund av varumärkesrättsliga hinder som inte hade visat sig tidigare i processen.

Bolaget har arbetat för att avyttra aktieinnehavet i Concent Holding AB. Detta underlättades av att Concents aktie i maj listades för handel på NGM MTF, vilket gör Nischers aktiepost mer likvid och intressant för potentiella köpare. Efter rapportperiodens utgång, i januari 2016, sålde bolaget 1 875 000 stycken aktier av de totalt 6 222 216 stycken aktier som bolaget ägde i Concent Holding AB. Köpeskillingen uppgick till 16 406 250 kronor motsvarande en aktiekurs på 8,75 kronor per aktie.

Det är med optimism och tillförsikt som jag ser fram emot 2016. Vi känner att vi har hittat en nisch i våra konceptbostäder, vilket också är en anledning till att vi nu tittar på nya koncept som vi hoppas kommer bära frukt i form av nya projekt likt det i Haninge.

Wilhelm Burman
VD Nischer AB (publ)

Koncernens resultat för fjärde kvartalet och för helåret 2015

Nettoomsättning
Koncernens totala nettoomsättning uppgick till 0 MSEK, jämfört med 0 MSEK 2014.

Bruttoresultat
Bruttoresultatet för året är oförändrat i jämförelse med föregående år och uppgick till 0 (0,0) MSEK, motsvarande en bruttomarginal på 0 % (0%).

Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA)
Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) för 2015 uppgick till -5,8 MSEK jämfört med -3,4 MSEK för 2014. För perioden uppgick rörelseresultatet till -3,0 MSEK (-1,3).

Resultat från andelar i koncernföretag
Resultat från andelar i koncernföretag uppgick till 0,0 MSEK 2015.

Resultat före skatt
Resultatet före skatt uppgick till -49,1 MSEK för året jämfört med -3,8 MSEK föregående år. Den stora skillnaden är framförallt orsakad av en nedskrivning på 39,9 MSEK av aktieinnehavet i TBT Holding AB (tidigare RCC Group AB) som skedde i det fjärde kvartalet. Samtidigt så har aktieinnehavet i Concent Holding AB värderats upp med 54,4 MSEK men detta är inte resultatpåverkande. För perioden uppgick rörelseresultatet till -45,9 MSEK (-1,5).

Koncernens kassaflöde och finansiering
Koncernens likvida medel uppgick vid periodens slut till 0,6 MSEK vilket innebär en ökning med 0,6 MSEK jämfört med 2014. Årets kassaflöde uppgick till 0,6 MSEK (-0,7). Periodens kassaflöde uppgick till -0,1 MSEK (-0,1). De långfristiga skulderna på 113,3 MSEK avser de reverser till säljaren som finansierat delbetalningarna av projektbolagen Concent Pendlingen AB, Concent Hälsovägen AB samt Concent Utveckling 10 AB.

Antal aktier
Antal aktier uppgick vid periodens slut till 18 215 093 (18 215 093 vid utgången av 2014).

Resultat per aktie
Resultat per aktie för 2015 uppgick till -2,69 SEK (-0,21 SEK 2014). För perioden uppgick -2,52 per aktie (-0,08).

Medarbetare
Under 2015 tillsattes en ny VD – Wilhelm Burman som är den enda anställda i Nischer AB (publ). Övriga koncernbolag har inga anställda.

Kommande rapporttillfällen
Delårsrapport för perioden januari – mars 2016: 11 maj 2016.

Moderbolaget
Moderbolaget har inte genererat några intäkter under året. Moderbolagets omsättning uppgick under året till 0,0 MSEK (0,0 MSEK 2014). Antalet anställda i moderbolaget uppgick vid periodens slut till 1 personer (0 personer 2014). Resultatet under året uppgick till – 3,7 MSEK (-3,3 MSEK 2014).

Granskning
Bokslutskommunikén 2015 har ej varit föremål för särskild granskning av bolagets revisorer.

Nischers styrelse kommer inte att föreslå någon utdelning för 2015.

Årsstämma
Årsstämman kommer att hållas den 11 maj 2016. Årsredovisningen kommer att finnas tillgänglig på bolagets hemsida fredagen den 15 april 2016.

Bolagets verksamhet och riskfaktorer
Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att kommunikén ger en rättvisande översikt av företagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver de väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget och de företag som ingår i koncernen står inför.

Stockholm 19 februari 2016

Wilhelm Burman, VD