Kommuniké från årsstämma i Nischer Aktiebolag (publ.) den 11 maj 2016

Nischer Aktiebolag (publ) höll årsstämma den 11 maj 2016 i Stockholm. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades vid stämman.

Fastställande av resultat- och balansräkning samt beslut om ansvarsfrihet och vinstdisposition

Stämman fastslog bolagets resultat- och balansräkning samt beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet.

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att den ansamlade förlusten om -12 285 714 ska överföras i ny räkning.

Fastställande av antalet styrelseledamöter samt val av styrelse och revisor

Stämman fastställde antalet styrelseledamöter till tre ordinarie ledamöter utan suppleanter. Stämman beslutade även, i enlighet med det på stämman framlagda förslaget, att välja Wilhelm Burman (omval), Tommy Marklund (omval) och Mathias Grönberg (omval) till styrelseledamöter med Tommy Marklund (omval) som styrelseordförande.

Stämman beslutade att välja det registrerade revisionsbolaget KPMG AB till bolagets revisor. Mattias Lötborn kommer att vara huvudansvarig för revisionen.

Fastställande av styrelse- och revisorsarvode
Stämman beslutade att ett arvode om 90 000 kronor skall fördelas mellan ledamöterna enligt följande: 60 000 kronor till styrelsens ordförande och 30 000 kronor vardera till övriga stämmovalda ledamöter som inte är anställda i bolaget samt även att ett arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission
Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att fram till bolagets nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om ökning av aktiekapitalet genom nyemission av aktier. Bemyndigandet ska kunna användas för att bolaget med kort varsel ska kunna emittera aktier för att genomföra strukturella förvärv, och/eller att vid behov, med kort varsel, kunna anskaffa kapital. Emissioner enligt bemyndigandet får omfatta totalt högst 1 800 000 nya aktier.

Beslut om ändring av bolagsordningen
Stämman beslutade, i enlighet med styrelsen förslag, att ändra bolagsordningen (§ 1 Firma) innebärande följande lydelse:

”Bolagets firma är Nischer Properties AB. Bolaget är publikt (publ).”

För ytterligare information kontakta:

Nischer AB (publ)

Tommy Marklund, Styrelseordförande
tommy.marklund@yield.nu

Informationen är sådan som Nischer Aktiebolag (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 maj 2016.

Nischer AB (publ) köper, säljer, utvecklar och förvaltar bostadsfastigheter i Sverige. Intäkter skapas genom fastigheternas värdeökning vid försäljning samt driftnetto vid förvaltning. Nischers aktie är noterad för handel på NGM Nordic MTF.

Nischer AB (publ), Box 625, 101 32 Stockholm, Telefon 0763 274 874, www.nischer.se. Organisationsnummer 556513-5869. Styrelsen har sitt säte i Stockholm.