Nischer säljer projektbolag och renodlar verksamheten mot fastighetsutveckling

Nischer har sålt de tre projektbolagen för utveckling av hyreslägenheter i Bålsta, Huddinge och Gävle som förvärvades under fjolåret. Fastigheterna skulle efter färdigställande ingå i bolagets portfölj för långsiktig förvaltning av hyresrätter. Styrelsen har dock tagit det strategiska beslutet att fokusera verksamheten på fastighetsutveckling istället för förvaltning. Bakgrunden till detta beslut är att styrelsen gjort bedömningen att de nischade konceptboenden som bolaget arbetar med, har visat sig ha en mycket stor potential och att Nischer därför bör fokusera sina resurser på utveckling av dessa.

Köpare av de tre projekten, Preservia Hyresfastigheter AB, tillträder samtliga projektbolag idag den 31 mars och affären ger en vinst om cirka 4 mkr. Nischer förvärvade dessa tre projekt av Concent under 2015 och Preservia inträder nu som avtalspart i Nischers ställe. Samtliga skulder övertas av Preservia och Concent ansvarar fortsatt för uppförande av fastigheterna fram till slutbesiktning då även slutbetalning från Preservia ska ske.

”Vi säljer projekten i Bålsta, Huddinge och Gävle för att fullt ut kunna prioritera vår egen fastighetsutveckling framför projekt som är avsedda för långsiktig förvaltning. Vi ser stora möjligheter med våra nischade bostadskoncept som exempelvis Grand Living där vi har skrivit markanvisningsavtal för ett stort projekt med Haninge kommun. Vi tror även att vi har goda möjligheter att skriva avtal om flertalet nya, liknande projekt under 2016.”, säger Nischers vd Wilhelm Burman.

Wilhelm Burman, Vd
wilhelm.burman@nischer.se

Nischer AB (publ)
köper, säljer, utvecklar och förvaltar bostadsfastigheter i Sverige. Intäkter skapas genom fastigheternas värdeökning vid försäljning samt driftnetto vid förvaltning. Nischers aktie är noterad för handel på NGM Nordic MTF.