Nischers AB (publ) offentliggör årsredovisningen för 2013 och revisionsberättelse som avviker från standardutformningen

Nischer AB publicerar idag sin årsredovisning för år 2013. Årsredovisningen finns tillgänglig på bolagets hemsida www.nischer.se.

Årsredovisningen kan även beställas på info@nischer.se eller 08 – 120 465 80.

Revisionsberättelsen avviker från standardutformningen genom att varken till- eller avstyrka att årsstämman fastställer resultaträkningen och balansräkningen. Som grund för att avstå från uttalande anges bl.a att revisorn inte har erhållit relevanta underlag för att kunna ta ställning till värdet av aktierna i RCC Group AB per den 31 december 2013 och att dessa utgör den absoluta merparten av tillgångarna i koncernen och moderbolaget

Styrelsen gör följande uttalande avseende revisionsberättelsen:

Det är naturligtvis olyckligt att bolaget inte har fått en ren revisionsberättelse men det är styrelsens uppfattning att värdet av erhållna aktier i RCC Group AB motsvarar verkligt värde. I RCC Group AB ingår bland annat dotterbolaget IQuity AB som har flera intressanta pågående fastighetsutvecklingsprojekt, bland annat Barents Center bredvid IKEA i Haparanda. Barents Center kommer att bestå av en galleria, gymnasieskola, multiarena, hotell, biograf, innovationscenter m.m. och omfattar mer än 100 000 kvadratmeter. I projektet ingår också kommunala 25-åriga hyresavtal om ca. 14 400 kvadratmeter. Projekt Barents Center beräknas generera stora vinster under kommande år.

De bolag som avyttrades och för vilka erhölls aktier i RCC Group AB, ägdes av Nischers dotterbolag IndrustrIQ AB. Som ytterligare information kan tilläggas att revisionsberättelsen för dotterbolaget IndustrIQ AB har lämnats utan anmärkning.

Nedan följer utdrag ur revisionsberättelsen:

"Som framgår av förvaltningsberättelsen har koncernen, via det helägda dotterbolaget IndustrIQ AB, erhållit aktier i RCC Group AB som likvid vid försäljning av aktier i Swegoth och PlaCell AB. Aktierna i RCC Group AB redovisas som ett övrigt långfristigt värdepappersinnehav till ett bokfört värde om 40 MSEK i koncernens balansräkning. Aktierna i IndustrIQ AB redovisas som andelar i koncernföretag med bokfört värde om 34 709 kSEK i moderbolagets balansräkning. Vi har i revisionen efterfrågat, men ej erhållit relevanta underlag för att kunna ta ställning till värdet av aktierna i RCC Group AB per den 31 december 2013. Aktierna i RCC Group AB utgör den absoluta merparten av tillgångarna i koncernen och i moderbolaget och är därför av avgörande betydelse för bedömning av bolagets finansiella situation. Nischer AB (publ), Barnhusgatan 20, 111 23 Stockholm, Telefon 08-21 20 45, www.nischer.se, Organisationsnummer 556513-5869, Styrelsen har sitt säte i Stockholm.

Mot bakgrund av ovanstående har vi inte kunnat avgöra om det hade varit nödvändigt med justeringar avseende koncernens och moderbolagets finansiella ställning per den 31 december 2013 och dess finansiella resultat för 2013".

Nischer AB (publ)

Runar Söderholm, Styrelseordförande

runar.soderholm@nischer.se

Nischer AB (publ) är ett investmentbolag med affärsidé att genom kunskap, kapital och engagemang

förvärva, äga och utveckla attraktiva familj- och generationsskiftesbolag med stor tillväxtpotential. Nischers nuvarande verksamhet består av det helägda dotterbolaget IndustrIQ med fokus på industri- och verkstadsbolag. Under 2013 avyttrades IndustrIQs två portföljbolag; PlaCell AB och SKA GmbH Co. KG. Nischer är listat på NASDAQ OMX First North och bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommision AB, 08 – 503 015 50 (www.mangold.se).