NISSAN INLEDER PRODUKTIONEN AV NYA OCH FÖRBÄTTRADE 100% ELEKTRISKA NISSAN LEAF I SUNDERLAND, ENGLAND

• 100% elektriska LEAF börjar produceras vid Nissan Sunderland-fabriken
  • Vidareutvecklad modell med mer än 100 uppgraderingar, längre räckvidd och snabbare laddning
  • Satsningen innebär en investering på 420 miljoner GBP i produktion av LEAF och batterier i England
  • Produktionen ger mer än 2.000 arbetstillfällen inom den engelska bilindustrin
  • Den engelska regeringen framförde sitt tack för investeringar och fortsatt support

På torsdagen i förra veckan firade Nissan starten för en ny, djärv era inom europeisk biltillverkning med den officiella produktionsstarten för nya och vidareutvecklade 100% elektriska Nissan LEAF.

Denna nya Nissan LEAF, med mer än 100 uppgraderingar, rullar nu ut från företagets rekordsatsande Sunderland-fabrik. Bilen har försetts med avancerade litiumjonbatterier, som tillverkats på Nissans nya batterifabrik i England.

Nissans fortsatta innovationssatsning betyder att världens bäst säljande elektriska bil nu har blivit ännu bättre. Nya LEAF 2013 har mer än 100 uppgraderingar, som syftar till att göra Nissans utsläppsfria teknik tillgänglig för ännu fler bilförare i Europa. Bland annat förlängd räckvidd på 199 km och möjlighet till uppladdning på halva tiden mot den första generationen av LEAF.

Englands premiärminister David Cameron sade: "Nissans rekordår förra året är en framgångssaga för brittisk volymproduktion av bilar och visar hur vår bilindustri står sig och utvecklas i den globala konkurrensen. Det är med glädje jag välkomnar produktionen av den nya elektriska LEAF-modellen och batterifabriken i Sunderland. Denna investering på 420 miljoner GBP, som backas upp av regeringen, kommer att skapa mer än 2.000 arbetstillfällen i vår bilindustrisektor med bland annat mer än 500 jobb på Nissan i Sunderland. Det hjälper människor, som vill arbeta hårt och utvecklas i den här regionen.

"Regeringen har avsatt 400 miljoner GBP för att göra England till en ledande marknad för bilar med extremt låga utsläpp."

Denna historiska lansering sker samtidigt med att Nissan Sunderland-fabriken firar ett speciellt jubileum - mer än sju miljoner enheter har lämnat fabriken sedan starten 1986. Förra året tillverkade fabriken 510.572 fordon och blev därmed den första bilfabriken i England någonsin med en produktion på mer än en halv miljon bilar på ett år.

Nissans Executive Vice President Andy Palmer firade den officiella startpunkten för produktionen av elbilen tillsammans med 6.100 anställda på fabriken. "Dagens tillkännagivande är ett bevis på Nissans fortsatta orubbliga engagemang för utveckling av utsläppsfria bilar. Den nya modellen av Nissan LEAF är vår hittills mest avancerade bil och den har byggts tillsammans med batterierna här i Sunderland."

"Vi hade aldrig kunnat nå så här långt utan det stöd och engagemang som vi har fått från regeringar över hela Europa, särskilt från den engelska regeringen, som backar upp bilindustrin genom infrastruktur för tillverkning och laddning av elbilar. Jag vill också än en gång framföra ett tack till våra många samarbetspartners och deras starka tro på utsläppsfria fordon."

Med mer än 55.000 Nissan LEAF på vägarna runt om i världen och med två års erfarenhet av utsläppsfria körningar bakom oss, så utgör dagens tillkännagivande början på ett spännande kapitel för Nissan. Nissan LEAF byggs nu på tre platser i världen: Sunderland, England; Smyrna, Tennessee, USA och Oppama, Japan.

Lanseringen av tre nya klasser, ny kupéinredning, införandet av Nissans Around View Monitor-teknologin samt ny upphängningskonstruktion, speciellt framtagen för europeiska vägar, har vidareutvecklat LEAFs unika köregenskaper. Detta nya paket ger kunder i Europa den andra generationen av vår utsläppsfri bil, innan de flesta andra bilföretag ens har hunnit lansera den första elbilen.

Nya LEAF, som integrerats på samma produktionslinje som bästsäljaren Nissan Qashqai, är en viktig milstolpe i Nissans globala ledande position när det gäller utsläppsfria fordon. På bara 12 månader har Nissan ökat antalet återförsäljare, som säljer LEAF, från 200 till 1.400 och antalet laddningsstationer i Europa har ökat från 12.000 till mer än 20.000. Det visar att elbilar börjar bli allt mer attraktiva.

Den flerfaldigt prisbelönta Nissan LEAF var Norges 13:e mest sålda personbil med 2.298 registrerade exemplar under 2012 och i februari 2013 var Nissan LEAF redan uppe på femte plats. Totalt har mer än 3.300 bilar sålts i Norge sedan försäljningen av batteridrivna elbilar började i oktober 2011.

MER INFO FÖR REDAKTÖREN

Om Nissan Sunderland-fabriken

Produktionen på Nissan Sunderland inleddes 1986. Totala investeringar som gjorts och tillkännagivits sedan dess är över 3,5 miljarder GBP och den totala volymen uppgår till mer än 7 miljoner enheter. 80 % av tillverkningen exporteras till 97 marknader världen över För närvarande består modellserierna av Qashqai, Qashqai+2, Juke och Note. Efter lanseringen av LEAF omfattar den kommande produktionen vid fabriken nya Nissan Note, nästa generation av Nissan Qashqai och en ny Premium Compact-modell under varumärket Infiniti.

För mer information, vänligen kontakta:

Alexandra Österplan, kommunikationschef Nissan Nordic Sverige, Mobil.070 693 47 51, aosterplan@nissan-europe.com

Taina Erkkilä, Communications Director, Nissan Nordic Europe Ltd., 358 (0)10 770 5311, terkkila@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/se

Om Nissan i Europa

Bland alla utomeuropeiska tillverkare hör Nissan till de som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 14 500 anställda i sin europeiska verksamhet inom konstruktion, forskning och utveckling, tillverkning, logistik, försäljning och marknadsföring. Vid Nissans anläggningar i Storbritannien, Spanien och Ryssland tillverkades förra året fler än 695.000 bilar, som t.ex. mini-MPV:er, prisbelönta crossovers, SUV:ar och transportfordon. I dag erbjuder Nissan 24 innovativa produkter på den europeiska marknaden och ligger i topp för att bli det mest sålda japanska bilmärket i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter 165 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland. http://www.nissan.se/

Taggar: