NISSAN LEAF - Årets Elbil 2013

Lördagen den 27 april blev Nissan LEAF korad till Årets Elbil 2013 av den oberoende föreningen Elbil Sverige.

Nissan LEAF är Årets Elbil. Priset ges ut av föreningen Elbil Sverige och motiveringen till priset lyder som följande: "Nissan LEAF är en fullstor elbil utan kompromisser som fungerar i vardagen. Nissan LEAF är dessutom en ren elbil som kan tilltala de stora massorna."

Bedömningsgrunderna för priset inkluderade: bilar som är sålda i Sverige under det senaste året, bilar med elektrisk framdrift (vilket inkluderar plugin-hybrider), bilar som är laddbara samt bilar som har bidragit till en ökning av elbilarnas popularitet.

Nissans Zero Emission Strategy Manager Jarkko Ahlbom är glad över utmärkelsen." Det är roligt att Nissan LEAF återigen får en fin utmärkelse. Detta ger oss ytterligare bevis på att Nissans satsning på elbilar samt att skapa miljö- och infrastruktur för elbilismen är helt rätt."

Sven Forsberg på Elbil Sverige talar om vinnaren av Årets Elbil 2013: "Vi är stolta över att dela ut den första utmärkelsen till LEAF och vi hoppas att fler biltillverkare kommer lansera konkurrerande modeller i framtiden".

Nissans nya LEAF byggs i brittiska Sunderland. Den europeiska modellen är anpassad efter förhållanden i Europa, med högre trafiktempo och mer krävande vägar av skiftande standard. Den nya versionen av Nissan LEAF bjuder på flera nya funktioner, som till exempel längre räckvidd, större bagageutrymme, bättre köregenskaper och större kupé.

För mer information, vänligen kontakta:

Alexandra Österplan, kommunikationschef Nissan Nordic Sverige, Mobil.070 693 47 51, aosterplan@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/se

Om Nissan

Nissan Motor Co., Ltd. är Japans näst största bilföretag volymmässigt och har sitt huvudkontor i Yokohama.Nissanär en av hörnstenarna i Renault-Nissan Alliance. Nissan har fler än 150.000 anställda världen över och försåg fler än 4,6 miljoner människor med bilar 2011. Med starkt fokus på att utveckla spännande och innovativa produkter för alla, levererar Nissan ett brett utbud av bränsleeffektiva bilar med låga utsläpp under varumärkena Nissan och Infiniti. Som föregångare inom området utsläppsfri mobilitet, skrev Nissan historia genom lanseringen av Nissan LEAF – den första ekonomiskt överkomliga, massproducerade helt eldrivna personbilen –som belönats med otaliga internationella utmärkelser, däribland prestigefyllda ”European Car of the Year award 2011”. http://www.nissan-global.com/EN/

Bland alla utomeuropeiska tillverkare hör Nissan till de som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 14.500 anställda i sin europeiska verksamhet inom konstruktion, forskning och utveckling, tillverkning, logistik, försäljning och marknadsföring. Vid Nissans anläggningar i Storbritannien, Spanien och Ryssland tillverkades förra året fler än 528.000 bilar, som t.ex. mini-MPV:er, prisbelönta crossovers, SUV:ar och transportfordon. I dag erbjuder Nissan 24 innovativa produkter på den europeiska marknaden och ligger i topp för att bli det mest sålda japanska bilmärket i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter 165 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland. http://www.nissan.se/

Om Elbil Sverige

Elbil Sverige är en oberoende ideell förening som verkar för fler elbilar och elfordon i Sverige. Vi samlar Sveriges elbilsägare och entusiaster genom elbilsträffar och andra arrangemang.

Vi agerar även politiskt genom att informera beslutsfattare och skriva remissyttranden. Vi delar gärna med oss av vår kunskap och kan agera rådgivare för företag och myndigheter i elfordonsrelaterade frågor.

Taggar: