Nissan LEAF snabbklättrar i försäljningsstatistiken – säljer mer än sina förbränningsmotordrivna konkurrenter

Nissan LEAF har återigen skrivit historia – denna gång genom att ta sig upp på 2:a-platsen på listan över de mest sålda bilarna i Norge.

Och det handlar inte om en engångsföreteelse – Nissan LEAF intar en 5:e-plats i den totala bilförsäljningen hittills i år och hade klättrat till en 13:e-plats för 2012. Sedan säljstarten för ett och ett halvt år sedan har fler än 4.500 exemplar av Nissans helelektriskt drivna modell sålts i Norge vilket gör den till märkets mest sålda modell på denna marknad.

Med den nya modellen ser Paul Willcox, Senior Vice President of Sales and Marketing på Nissan, ännu större framgångar framför sig: ”Under april månad slog vi massor av välkända konkurrentmodeller – med vår utgående modell! Medan konkurrenterna erbjuder olika karosser, motorer och utrustningsnivåer, är nuvarande Nissan LEAF en modell med 1 kaross, 1 drivlina och 1 utrustningsnivå.”

Han tillägger: ”I mars månad började vi tillverka nya Nissan LEAF i Storbritannien – en bil som bjuder på fler än 100 förbättringar och kan fås i 3 utrustningsnivåer. När denna nya, Europa-anpassade bil rullar in i utställningshallarna i maj, väntar vi oss att de kommande månaderna ska visa på den obestridliga drivkraft som ligger bakom försäljningen av denna 100% eldrivna bil i Europa. I Norge är Nissan LEAF nu ett naturligt val, både för familjer och företag, eftersom den prestandamässigt matchar en bil med en traditionell förbränningsmotor, men med den skillnaden att LEAF är utsläppsfri.”

Med skattelättnader och olika fördelar för användarna har Norge sedan flera år uppmuntrat bilköparna att välja eldrivna fordon, och denna progressiva elbilspolitik har nu resulterat i ett starkt genomslag för utsläppsfria bilar. Nationella och lokala myndigheter i Norge har tagit bort mervärdesskatten för elfordon, inrättat speciella parkeringsplatser för elbilar och tillåter också att förarna av dessa får använda bussfilerna – allt för att uppmuntra norrmännen till att gå över till utsläppsfria bilar. För att klara den stora ökningen av antalet elbilar, har Oslo kommun beslutat att höja utbyggnadstakten för sina laddningsstationer från 100 per år till 200 per år under de kommande fyra åren.

Snorre Sletvold, ordförande för den norska elbilsföreningen, kommenterar framgångarna så här: ”Det står klart att Norge är världsledande när det gäller antalet sålda elbilar per capita, och det är något vi som folk är mycket stolta över. Vi visar tydligt för andra länder i Europa och resten av världen att man genom att upprätta en infrastruktur och använda sig av smarta incitament får folk att köpa utsläppsfria bilar och att använda dem till vardags.”

Han tillägger: ”Visst har vi stora oljereserver, men vår regering ser främjandet av elbilsförsäljningen som en investering i sänkta utsläpp, bättre luftkvalitet och bättre allmänhälsa, och jag hoppas andra länder kommer att dra lärdom av detta.”

Försäljningsframgångarna för Nissan LEAF kommer redan innan den nya, Europatillverkade versionen av bilen kommer ut på marknaden – en version som bjuder på fler än 100 förbättringar jämfört med den nuvarande modellen. Till dessa förbättringar hör t.ex. en längre räckvidd på 199 km, 50% snabbare laddningstid, ett 40 liter större bagageutrymme och en 70% mer effektivt värmesystem som avsevärt höjer räckvidden under vinterhalvåret. Dessutom har upphängningen optimerats för europeiska förhållanden, och interiören kan enligt önskemål från kunderna nu fås i en mörkare färgsättning. Nya Nissan LEAF finns nu i 3 modellversioner – med den nya instegsmodellen Visia som erbjuder ett lägre grundpris, samt den teknikspäckade, läderklädda, fullspecade modellversionen Tekna.

Nya Nissan LEAF tillverkas i Storbritannien och börjar säljas i Europa nu i juni.

Försäljning april (130401-130430)

1. Volkswagen Golf 903 6,5
2. Nissan Leaf 455 3,3
3. Toyota Auris 431 3,1
4. Toyota RAV4 410 2,9
5. Mitsubishi Outlander 387 2,8
6. Volvo V40 369 2,6
7. Ford Focus 325 2,3
8. Volkswagen Passat 324 2,3
9. Volkswagen Tiguan 316 2,3
10. Toyota Yaris 297 2,1

Info till redaktören: Mer information om elbilssuccén i Norge finns i den video som är länkad till denna pressrelease på Nissan Newsroom Europe. Videon innehåller kommentarer från den norska miljöministern, transport- och miljöchefen i Oslo ordföranden i den norska elbilsföreningen.

För foton och mer information om nya Nissan LEAF – gå in på http://newsroom.nissan-europe.com/se

För mer information, vänligen kontakta:

Alexandra Österplan, kommunikationschef Nissan Nordic Sverige, Mobil.070 693 47 51, aosterplan@nissan-europe.com

Om Nissan

Nissan Motor Co., Ltd. är Japans näst största bilföretag volymmässigt och har sitt huvudkontor i Yokohama.Nissanär en av hörnstenarna i Renault-Nissan Alliance. Nissan har fler än 150.000 anställda världen över och försåg fler än 4,6 miljoner människor med bilar 2011. Med starkt fokus på att utveckla spännande och innovativa produkter för alla, levererar Nissan ett brett utbud av bränsleeffektiva bilar med låga utsläpp under varumärkena Nissan och Infiniti. Som föregångare inom området utsläppsfri mobilitet, skrev Nissan historia genom lanseringen av Nissan LEAF – den första ekonomiskt överkomliga, massproducerade helt eldrivna personbilen –som belönats med otaliga internationella utmärkelser, däribland prestigefyllda ”European Car of the Year award 2011”. http://www.nissan-global.com/EN/

Nissan i Europa

Bland alla utomeuropeiska tillverkare hör Nissan till de som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 14.500 anställda i sin europeiska verksamhet inom konstruktion, forskning och utveckling, tillverkning, logistik, försäljning och marknadsföring. Vid Nissans anläggningar i Storbritannien, Spanien och Ryssland tillverkades förra året fler än 528.000 bilar, som t.ex. mini-MPV:er, prisbelönta crossovers, SUV:ar och transportfordon. I dag erbjuder Nissan 24 innovativa produkter på den europeiska marknaden och ligger i topp för att bli det mest sålda japanska bilmärket i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter 165 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland. http://www.nissan.se/

Taggar: