NYA NISSAN LEAF: NÄSTA KAPITEL

Nya LEAF ett handfast bevis på Nissans engagemang för utsläppsfri bilism

• Snart börjar bilen produceras i Europa
  • Tre olika versioner i modellutbudet ger större valmöjlighet
  • Tekniska förbättringar ger längre räckvidd
  • Efter respons från kunderna har komforten ökats ytterligare: större bagageutrymme, bekvämare säten, mer utrustning, bland annat Around View Monitor för enklare parkering
  • Nytt Europa-anpassat chassi
  • Ny laddare på 6.6 kW ger effektivare laddning

Nu när 50 000 exemplar av bilen rullar på vägarna runt om i världen och vi har fått två års erfarenheter av utsläppsfri körning, är det dags att börja skriva på nästa kapitel om Nissan LEAF.

Till det yttre påminner den en hel del om den Nissan LEAF som blev den första 100% eldrivna bil att vinna utmärkelsen Car of the Year, men under ytan på nya LEAF döljer sig flera förbättringar.

Fram till i dag har världens bäst säljande elbil endast tillverkats i Japan. Men när produktionen snart kommer igång i både Europa och Nordamerika, har fler än 100 ändringar gjorts på den flerfaldigt belönade bilen.

Till förbättringarna hör t.ex. längre räckvidd, större återvinningsbarhet, mer utrymme invändigt, bättre laddningsprestanda, mer utrustning och – med de tre versioner som nu står till buds – fler valmöjligheter.

Diskreta designförändringar i fronten har gjort den redan imponerande aerodynamiken ännu effektivare.

Många av förändringarna är ett direkt resultat av den respons som Nissan har fått från LEAF:s pionjärkunder. Nissan Leaf-ägare är en av de bilägargrupper som är mest aktiva på internetforum och ägarna är entusiastiska förespråkare av nollutsläpp och modellen i sig. Med ett betyg på 93 procent är LEAF den bil i hela Nissans utbud som kunderna är mest nöjd med.

Förutom diskussioner som rör olika aspekter av sin vardag med LEAF, använder ägarna också forumen till att ge andra användare tips och råd liksom till att föreslå förbättringar av olika slag.

Genom att noga följa denna feedback och regelbundet anordna ägarevenemang för att få in ännu fler synpunkter, har Nissan förverkligat många av dessa förslag i nya LEAF.

Utöver de förslag och synpunkter som kommer in på detta sätt, får Nissan också feedback via Nissans unika IT-system Carwings som är uppkopplat till ett globalt datacenter och som utgör själva hjärtat i LEAF.

Med hjälp av detta mångkunniga system kan kunderna reglera uppvärmningen och laddningen av bilen från t.ex. sitt hem, och systemet lagrar också information om laddning, användningsmönster och körsträcka. När LEAF nu funnits på marknaden i två år, har ingenjörerna på Nissan kunnat använda en del av de data som samlats in för att optimera bilen efter hur kunderna faktiskt använder den.

Till förändringarna hör t.ex. en ny drivlina som gör bilen ännu mer praktisk, liksom mindre modifieringar som en LED-lampa i laddningsuttaget som gör det mycket lättare att ladda bilen över natten.

”LEAF-ägarna brinner för sina bilar, och deras kommentarer och erfarenheter har starkt bidragit till många av de förändringar vi gjort på nya LEAF”, berättar Paul Willcox, senior vice president, Sales and Marketing, på Nissan Europe.

Även andra aspekter av att äga en LEAF har förändrats starkt sedan bilen började rulla ut på de europeiska vägarna, t.ex. har infrastrukturen med laddningsstationer och antalet Nissan-återförsäljare som säljer och servar bilen vuxit starkt de senaste 12 månaderna.

Vid tiden för fjolårets bilsalong i Genève fanns det t.ex. 150 Nissan LEAF-återförsäljare i Europa och 195 snabbladdare som kunde ladda upp batteriet till 80 procent av sin kapacitet på mindre än 30 minuter. I dag, endast 12 månader senare, är antalet återförsäljare 1 400 och det finns fler än 600 snabbladdare samtidigt som antalet vanliga laddare för allmänheten stigit från 12 000 till 20 000.

För den kraftiga expansionen av antalet snabbladdare svarar till en del Nissan som ställt ett antal enheter till förfogande för olika lokala myndigheter för att skynda på utbyggnadstakten av ”snabbladdarmotorvägar” mellan storstäder runt om i Europa.

Fram till idag har Nissan satt upp 200 snabbladdare, både hos återförsäljare och på strategiskt viktiga platser och planen är att tredubbla detta antal inom de närmaste 12 månaderna.

Ett nytt, omfattande garantiprogram för batterierna har gjort ägandet ännu tryggare. Förutom att täcka defekter i material och utförande i 5 år eller 100 000 km, innehåller denna garanti även en ”Hälsotillståndsklausul” som täcker gradvisa kapacitetsförluster.

Allt eftersom tiden går, förlorar litiumjonbatterierna en del av sin kapacitet, något som är helt naturligt. Men om batteriets livslängd skulle avta snabbare än förväntat under samma garantiperiod, kommer det endera att repareras eller bytas ut.

En viktig förändring när det gäller Nissan LEAF 2013 är att bilen kommer att produceras på tre olika ställen: i Nordamerika, Europa och Japan.

I Europa, startar tillverkning inom kort i Sunderland, England, där LEAF kommer att dela monteringsband med Qashqai och göra sällskap med Note och Juke vid en av Europas mest produktiva bilfabriker. Redan i dag tillverkas de högteknologiska litiumjonbatterierna vid en ny fabrik i nära anslutning till anläggningen i Sunderland.

”Genom att tillverka både Nissan LEAF och dess batterier i Europa, visar vi inte bara vårt fulla förtroende för Sunderland-fabrikens förmåga att tillverka denna vår tekniskt mest avancerade bil, utan också vår övertygelse att elbilar kan ses som ett realistiskt alternativ till bilar med konventionell drivning”, säger Willcox.

”Under de två år den funnits till försäljning, har den globala succén för Nissan LEAF visat att elbilar erbjuder hållbara transportmöjligheter för folk som vardagspendlar”.

”Och hela tiden pågår en utbyggnad av snabbladdningsnätverket som knyter samman städer runt om i Europa. Detta kopplat till de förbättringar vi gjort när det gäller batteriets laddningskapacitet och LEAF:s drivlina, gör att den oro som vissa nejsägare har angående räckvidden och använder som argument för att inte gå över till att köra eldrivet, snart kommer att falla platt till marken”, tillägger han.

Nissan LEAF producerar inga CO2-utsläpp vid körning och bilen släpper heller inte ut några avgaser i form av kväveoxider eller partiklar. Alla dessa föroreningar är hälsovådliga, och i många städer arbetar man hårt på att sänka nivåerna för att undvika att bötfällas av EU.

Nya LEAF, som börjar säljas i Europa kring halvårsskiftet, är ännu en viktig milsten i Nissans ledande ställning när det gäller globalt nollutsläpp . Bilen kommer snart att få sällskap av 100% eldrivna versioner av prisbelönta NV200, som kommer att kallas e-NV200, både som lätt transportfordon och en 7-sitsig kombiversion. Samtidigt pågår arbetet med att ta fram en eldriven taxi baserad på e-NV200. En eldriven Infiniti släpps om allt går som beräknat 2015.

För mer information, klicka här eller se bifogat dokument.

För mer information, vänligen kontakta:

Alexandra Österplan, kommunikationschef Nissan Nordic Sverige, Mobil.070 693 47 51, aosterplan@nissan-europe.com

Taina Erkkilä, Communications Director, Nissan Nordic Europe Ltd., 358 (0)10 770 5311, terkkila@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/se

Om Nissan i Europa

Vad är det som gör Nissan så speciellt?

Vi anser att allt vi gör behöver leda innovationer framåt och vara spännande för alla: vi tar fram oväntade lösningar som ger smarta kundfördelar och som överraskar och gläder så många människor som möjligt.

Vi uppfann crossovern Nissan Qashqai och gav småbilar lite extra spänning med Nissan Juke. Vi arbetar med idéer som gör framtida teknik tillgänglig idag, t.ex. Nissan LEAF, det första massproducerade och överkomliga, helt elektriska fordonet som också hyllats internationellt. När vi tänker på prestanda ser vi möjligheten att nå en större publik – för att göra prestanda sant tillgängligt – och möjligheten att utmana det vedertagna. Därför har vi utöver att utveckla superbilen Nissan GT-R också tagit fram Nissan DeltaWing, ett banbrytande närmande till Endurance-racing som förvandlar konventionerna kring motorsport.

Nissan har förmånen att bland alla utomeuropeiska tillverkare höra till dem som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 14 500 anställda i sin europeiska verksamhet inom konstruktion, forskning och utveckling, tillverkning, logistik, försäljning och marknadsföring. Förra året producerade Nissanfabriker i Storbritannien, Spanien och Ryssland 677 000 fordon, och erbjuder 24 olika och innovativa produkter till försäljning i Europa idag.

Allt detta stärker bara Nissans ambition att bli det största asiatiska märket i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter 165 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland. www.nissan.se

Taggar: