Årets eldsjäl i Umeå utsedd

I helgen utsågs Monica Hultman, verksamhetsledare för Noaks Ark Västerbotten, till "Årets eldsjäl"  av Umeå kommun. Monica har varit engagerad i Noaks Ark Norra Norrland sedan föreningen bildades 2001.

-Jag är mycket glad och stolt över utmärkelsen. Vi är många som lägger ner mycket engagemang och tid i detta och det är naturligtvis kul att det blir uppmärksammat, säger Monica.

I Västerbotten finns idag omkring 130 personer som lever med hiv och en viktig del av verksamheten är de träffar för dessa som Noaks Ark anordnar en gång per månad i Umeå. I stödverksamheten erbjuder man även enskilda samtal och rådgivning och arbetet som utförs av Monica och den volontärsgrupp som finns i föreningen sker på helt frivillig basis. Noaks Ark Västerbotten är en lokalavdelning till Noaks Norra Norrland, som har hela Norr- och Västerbotten som verksamhetsområde. De långa avstånden till trots så växer verksamheten och under 2012 har man bland annat inlett ett samarbete med Stadsmissionen i Skellefteå för att kunna erbjuda stöd åt den som lever med hiv eller är anhörig. Stödpersoner finns även i Gällivare.

Monica Hultman, verksamhetsledare Noaks Ark Västerbotten. Tel: 073-073 65 15

Internetlänkar

Noaks Ark Norra Norrland

Nyheter från Noaks Ark