Förbättrad tillväxt för Procera

Förbättrad tillväxt för Procera I sin presentation av Procera på Nobel Biocares kapitalmarknadsdag idag meddelade affärsområdeschefen Lars Henriksson att försäljningstakten för keramiska hättor ökat med 10 procent sedan september. De senaste veckorna har årsförsäljningstakten uppgått till 500.000 mot 460.000 i september. Samtidigt meddelades framgångar genom att Procera knutit två stora laboratoriekedjor i USA, National Dentex och Dental Services Group, till sitt nätverk av kunder. Lars Henriksson uttryckte också sin tillfredsställelse med avseende på den planenliga etableringen av produktionsenheten i Fair Lawn, New Jersey, "Alla tidplaner har hållits och det är med stor glädje jag kan meddela att fabriken levererade sina första hättor till kund i förra veckan." Försörjningen av hättor till den amerikanska marknaden kommer successivt att flyttas över från Stockholm till fabriken i New Jersey under första kvartalet. "Det här är ett stort och viktigt steg i Proceras utveckling. Risken för leveransstörningar till den amerikanska marknaden reduceras väsentligt och ledtiden från beställning till leverans förkortas. Det är också en tydlig markering av Proceras långsiktiga satsning på den nordamerikanska marknaden", avslutade Lars Henrikson. Göteborg 1999-11-17 NOBEL BIOCARE AB Ytterligare upplysningar: Jack Forsgren, Verkställande direktör eller Lars Henrikson, Affärsområdeschef Procera, Nobel Biocare AB, telefon 031 - 81 88 00. Nobel Biocare är ett innovativt, medicintekniskt företag som har sin kärnverksamhet inom tandimplantat och tandprotetik. Företaget världsledande ® ® produktsystem för tandimplantat Brånemark System och Steri-Oss har en global marknadsandel på ca 40 procent. ® Bolagets andra produktlinje Procera är en unik, patenterad CAD/CAM-baserad process för industriell tillverkning av tandprotetik. Systemet har med stor framgång lanserats i Nordamerika och delar av Europa. Nobel Biocare har ca 1.100 anställda och omsättningen 1998 uppgick till 1.310 MSEK. Huvudkontoret finns i Göteborg och tillverkning i Sverige och USA. Nobel Biocare har egna försäljningsbolag i ett 20-tal länder. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991116BIT00680/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991116BIT00680/bit0002.pdf