Jeppe Magnusson FoU chef på Nobel Biocare

Jeppe Magnusson FoU chef på Nobel Biocare Jeppe Magnusson har utsetts till Forskningschef för Nobel Biocare med ansvar för företagets totala satsningar på forskning och produktutveckling. Magnusson tillträder den 1 februari 2000 och kommer att ingå i företagets ledningsgrupp. Magnusson har en doktorstitel i kemisk reaktionsteknik från Chalmers och har lång erfarenhet från ledande befattning inom forskning och produktutveckling i svenska och utländska företag, bl a Eka Nobel och Union Carbide. Magnusson är för närvarande forskningschef för affärsområde Tissue på SCA Hygiene Products. Nobel Biocares forsknings- och utvecklingsorganisation omfattar 80 personer i Sverige och USA. Årligen investerar Nobel Biocare ca 100 miljoner kronor på att utveckla nya metoder och produkter som bidrar till att öka tillgängligheten och förkorta behandlingstiden för tandläkare och patienter runtom i världen. Dessa faktorer bedöms vara de viktigaste drivkrafterna för att öka tillväxten för implantatbehandling. Göteborg 1999-11-17 NOBEL BIOCARE AB Ytterligare upplysningar: Jack Forsgren, Verkställande direktör, Nobel Biocare AB, telefon 031 - 81 88 00. Nobel Biocare är ett innovativt, medicintekniskt företag som har sin kärnverksamhet inom tandimplantat och tandprotetik. Företaget världsledande ® ® produktsystem för tandimplantat Brånemark System och Steri-Oss har en global marknadsandel på ca 40 procent. ® Bolagets andra produktlinje Procera är en unik, patenterad CAD/CAM-baserad process för industriell tillverkning av tandprotetik. Systemet har med stor framgång lanserats i Nordamerika och delar av Europa. Nobel Biocare har ca 1.100 anställda och omsättningen 1998 uppgick till 1.310 MSEK. Huvudkontoret finns i Göteborg och tillverkning i Sverige och USA. Nobel Biocare har egna försäljningsbolag i ett 20-tal länder. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991116BIT00670/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991116BIT00670/bit0002.pdf