Nobel Biocare inleder gemensam marknadsföring med 3M avseende Procera

Nobel Biocare inleder gemensam marknadsföring med 3M avseende Procera Nobel Biocare har tecknat ett samarbetsavtal med 3M Dental Products avseende gemensam marknadsföring av företagens respektive produkter Procera® AllCeram tandkronor och 3M@RelyX@ Luting Cement. Dentaldivisionen inom 3M är marknadsledare på tandcement och deras produkt RelayX har visat sig fungera utomordentligt väl vid cementering av Procera AllCeram. 3M's säljkår kommer att utbildas i Procera för att effektivt informera om Procera vid sina säljbesök hos tandläkare. De dentallaboratorier som arbetar med Procera och ingår i Procera Network kommer å sin sida att rekommendera RelayX cement till sina kunder. Drygt 300 dentallaboratorier i USA är idag utrustade med en Procera® Scanner. Nobel Biocare och 3M kommer också att inleda ett samarbete avseende utveckling av cement för Procera® Laminat, en produkt för kosmetisk tandvård som kommer att lanseras i juli 2000. -Alliansen med 3M är mycket värdefull och spännande. Den innebär att vi får tillgång till deras stora och kvalificerade säljkår. Därigenom kan vi snabbare föra ut kunskap om Procera till tandläkare i USA och därmed stimulera efterfrågan på våra produkter ytterligare, säger Jack Forsgren, VD för Nobel Biocare. Årligen tillverkas mer än 50 miljoner tandkronor i USA. Marknaden domineras idag av hantverksmässigt framställda tandkronor i metall och det är på denna marknad som Procera konkurrerar med sina unika och industriellt framställda tandhättor. Göteborg den 24 januari 2000 NOBEL BIOCARE AB Ytterligare upplysningar: Lars Henrikson, Chef Affärsområde Procera och Robert Gottlander, Marknadschef Procera, Nobel Biocare AB, telefon 031- 81 88 00. Nobel Biocare är ett innovativt, medicintekniskt företag som har sin kärnverksamhet inom tandimplantat och tandprotetik. Företaget världsledande produktsystem för tandimplantat Brånemark System® och Steri- Oss® har en global marknadsandel på ca 40 procent. Bolagets andra produktlinje Procera® är en unik, IT-baserad process för industriell tillverkning av tandprotetik. Systemet har med stor framgång lanserats i 22 länder i Nordamerika, Europa och Sydamerika. En ny fabrik har nyligen etablerats i USA. Nobel Biocare har ca 1.100 anställda och omsättningen 1998 uppgick till 1.310 MSEK. Huvudkontoret finns i Göteborg och tillverkning i Sverige och USA. Nobel Biocare har egna försäljningsbolag i ett 20-tal länder. 3M Dental tillverkar och marknadsför över 700 dentalprodukter med syfte att förbättra tandhälsan för patienter världen över. Verksamheten omfattar ett stort antal produkter för tandläkare såsom kompositer, dentalcement, polersystem, avtrycksmaterial och provisoriska tandkronor. 3M Dental's affärsidé är att tillhandahålla produkter och service med hög kvalitet och säkerhet samt att utnyttja innovativa tekniker för att förbättra människors tandhälsa. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/24/20000124BIT00220/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/24/20000124BIT00220/bit0002.pdf