Nya resultatmål för Nobel Biocare

Nya resultatmål för Nobel Biocare Vid dagens analytikermöte i Stockholm presenterade Heliane Canepa, verkställande direktör i Nobel Biocare, en plan för resultatförbättringar för 2002. Planen innehåller huvudsakligen följande: Resultatmål Förbättring av rörelsemarginalen före goodwillavskrivningar för affärsområde Dentala Implantat från nuvarande 19% (9 månader 2001) till > 24% för helåret 2002. Planen innehåller en förbättring av bruttomarginalen genom rationalisering av produktsortimentet och ytterligare effektiviseringar inom inköp, tillverkning och logistik. Dessutom skall omkostnaderna begränsas genom kostnadsrestriktioner för samtliga funktioner. Tillväxtmål Utveckling av ett nytt produkterbjudande som skall bidra till en långsiktig försäljningstillväxt på > 20%. Det nya erbjudandet skall utmärkas av användarvänlighet och avancerad estetik baserad på Nobel Biocare's kunnande inom modern tandvård. Göteborg den 24 oktober 2001 NOBEL BIOCARE AB Ytterligare upplysningar: Gunilla Ekholtz, Investor Relations Officer, Nobel Biocare AB, telefon 031-81 88 36 eller mobil +46 708 81 88 36. Nobel Biocare är ett innovativt, medicintekniskt företag som har sin kärnverksamhet inom tandimplantat och tandprotetik. Företagets världsledande produktsystem för tandimplantat, Brånemark System® och Steri-Oss har en global marknadsandel på ca 40 procent. Bolagets andra produktlinje Procera® är en unik, IT-baserad produktions- och affärsprocess för framställning av individuellt utformad tandprotetik. Systemet har med stor framgång lanserats i över 30 länder. Nobel Biocare har ca 1.200 anställda och omsättningen 2000 uppgick till 2.110 MSEK. Huvudkontoret finns i Göteborg och tillverkning i Sverige och USA. Nobel Biocare har egna försäljningsbolag i 25 länder. www.nobelbiocare.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/24/20011024BIT00550/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/24/20011024BIT00550/bit0001.pdf