40 år efter första albumet släpper Billy Jones äntligen nytt egenskrivet material: Roy on the Hill

Report this content

Den skotsk-irländska musikern Billy Jones, sedan många år tillbaka bosatt i Göteborg, är äntligen tillbaka med sitt åttonde album, det bästa och mest personliga hittills enligt honom själv. Folkmusik och country möter blues och rock i tolv egenskrivna låtar. Med ett stort band i ryggen, där akustiska instrument blandas med elektroniska, berättar han om livet, kärleken och all dess oundviklighet.

Albumet Roy on the Hill består av tolv albumspår inspirerade av Billy Jones egna minnen och erfarenheter från livet. Musiken är en blandning av alla de stilar han spelat och inspirerats av genom åren: irländsk, skotsk och amerikansk folkmusik, rockabilly, roots, rock, country och blues.
– Det här är mitt bästa album hittills. Låtarna har lyckats fånga en känsla, det är musik som kommer direkt från hjärtat. Titelspåret Roy on the Hill är låten som blev starten till albumet, och den är också den mest personliga. Den handlar om min syster, hennes hund och Skottlands hedar, säger Billy Jones.

Med irländska rötter växte Billy Jones upp i industri- och gruvarbetsstaden Bathgate i Skottland. År 1977 släppte han sitt första album. Det har följts av ytterligare sju, många års turnerande och tusentals spelningar runtom i Europa och USA, ensam och med olika band. Bland annat har han spelat som förband till Tom Waits och har återkommande konserter på Edinburgh Festival.
I Billy Jones musik kan man känna en vindpust av storheter som Johnny Cash, Tom Waits, Niel Young, Bob Dylan och andra musiker som han inspirerats av genom åren.

Albumen och spelningarna görs med Billys band Slàinte, bestående av Billy, violinisten Jonas Liljeström, och flertalet andra skickliga och erfarna musiker. Lap steele, banjo, fiol, mandolin och elgitarr är några av instrumenten som hörs i låtarna.
– Åldrarna i bandet är spridda, från 22 till 70 år, vilket skapar en spännande dynamik och samtidigt fostrar Billy nästa generations musiker. Hans lyssnarskara är lika bred som bandet. I en tid då artister som Jill Johnsson hjälpt till att få upp allmänhetens ögon för countryn, och med låtar fyllda av hjärta och känsla, är Roy in the Hill ett album som tilltalar såväl gammal som ung, säger Nikolas Gialtrinos, skivbolagsansvarig från Nobel Records.

Lyssna på albumet Roy on the Hill här: https://open.spotify.com/album/1cKKZBARaeNRSJvxVELxIg
Vill du ha albumet skickat till dig, kontakta rebecca.sinnerstedt@perspective.se

Roy on the Hill
1. Mirror Mirror
2. Thunder
3. Roy on the Hill
4. October
5. Till the Moon Goes Down
6. Anything
7. In the Name of the Devil
8. We Make Love
9. The Way
10. Fool
11. Gone Too Long/Margaret’s Waltz
12. The End

För information kontakta:
Nikolas Gialtrinos, skivbolagsansvarig Nobel Records tfn: +(46)70 910 81 81
Vangelis Kollias, pressansvarig Nobel Records tfn: +(46)76 579 27 16
Bilder för fri publicering kontakta Rebecca Sinnerstedt tfn: 070-575 09 55, e-post: rebecca.sinnerstedt@perspective.se
www.nobelrecords.se

Nobel Records är ett nystartat skivbolag i Göteborg som vill lyfta fram artister med olika musikalisk bakgrund och stil, från världsmusik till jazz, indie rock, soul och funk. Visionen är att föra samman olika musikaliska kulturer och samtidigt ge tillbaka så mycket som möjligt till musikern. Arbetet görs i samarbete med Musikutveckling och Concerto booking agency.

Citat

Åldrarna i bandet är spridda, från 22 till 70 år, vilket skapar en spännande dynamik och samtidigt fostrar Billy nästa generations musiker. Hans lyssnarskara är lika bred som bandet. I en tid då artister som Jill Johnsson hjälpt till att få upp allmänhetens ögon för countryn, och med låtar fyllda av hjärta och känsla, är Roy in the Hill ett album som tilltalar såväl gammal som ung.
Nikolas Gialtrinos, skivbolagsansvarig från Nobel Records