Avkastningen på Nobelstiftelsens kapital under 2012 uppgick till 7,9 %

Nobelstiftelsens fullmäktige godkände fredagen den 26 april 2013 stiftelsens bokslut för verksamhetsåret 2012.

Marknadsvärdet på Nobelstiftelsens totala investerade kapital uppgick vid slutet av 2012 till 3 075 mkr (2 973). Rensat för värdet på stiftelsens administrativa fastigheter erhålls ett placeringskapital som vid slutet av 2012 uppgick till 2 900 mkr (2 803).

Nobelstiftelsens placerade kapital fördelar sig på aktier, räntebärande tillgångar och alternativa tillgångar. Alternativa tillgångar fördelar sig i sin tur på fastigheter, hedgefonder samt onoterade aktier och obligationer. Av det totala placeringskapitalet utgjorde aktier vid årsskiftet 51 % (47), räntebärande tillgångar 16 % (20) och alternativa tillgångar 33 % (33).

Årets avkastning på det investerade kapitalet uppgick till 7,9 % medan avkastningen på placeringskapitalet var 8,2 %.

Avkastningen på stiftelsens totala aktieportfölj var 10,5 % (-9,3) medan den för stiftelsens räntebärande placeringar var 6,0 % (3,3). Avkastningen på alternativa investeringar var 4,3 % (5,6).

Det bokföringsmässiga resultatet uppgick 2012 till -37,4 mkr (-19,2).

2013 års Nobelpris har av Nobelstiftelsens styrelse fastställts till 8 mkr per pris.

Nobelstiftelsens fullmäktige utsåg vidare vid dagens sammanträde stiftelsens styrelse, där Carl-Henrik Heldin tar plats som ny ordinarie ledamot för en mandatperiod om två år. Nobelstiftelsens tillträdande styrelse kommer i sin tur att utse Heldin till ordförande vid sitt konstituerande sammanträde den 1 maj 2013. Heldin är ledamot av Kungl. Vetenskapsakademien, professor i molekylär cellbiologi vid Uppsala universitet, direktör för Ludwiginstitutet för cancerforskning i Uppsala och vice ordförande för Europeiska forskningsrådet (ERC). Marcus Storch avgår som ordförande i Nobelstiftelsens styrelse per den 30 april 2013 sedan hans mandatperiod har löpt ut och han har fyllt 70 år.

Nobelstiftelsens styrelse består därmed per den 1 maj 2013 av:

Professor Carl-Henrik Heldin, ordförande

Professor Göran K. Hansson, vice ordförande
sekreterare i Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet och i Nobelkommittén för fysiologi eller medicin

Professor Staffan Normark
Kungl. Vetenskapsakademiens ständige sekreterare

Professor Peter Englund
Svenska Akademiens ständige sekreterare

Civilekonom Tomas Nicolin

Rådgiver Kaci Kullmann Five
vice ordförande i Norska Nobelkommittén

Dr Lars Heikensten
verkställande direktör i Nobelstiftelsen

Suppleanter
Professor Astrid Gräslund
sekreterare i Nobelkommittén för kemi

Professor Lars Bergström
sekreterare i Nobelkommittén för fysik

Nobelstiftelsens årsredovisning för 2012 finns tillgänglig på Nobelprize.org, Nobelprisets officiella webbplats.

Kontakt: Annika Pontikis, Informationsansvarig, Nobelstiftelsen
E-post: annika.pontikis@nobel.se, tel: 08-663 14 70, , fax: 08-660 38 47

© Nobelstiftelsen 2013. Nobelpriset® och Nobelmedaljen är Nobelstiftelsens registrerade varumärken.