Kommuniké från Nobinas årsstämma 2012

Nobina höll på tisdagen den 15 maj 2012 årsstämma i bolagets lokaler i Solna. Vid årsstämman fastställdes koncernens och moderbolagets resultat- och balansräkning för räkenskapsåret 2011/2012. Stämman beslutade att ingen utdelning ska lämnas för det gångna räkenskapsåret.

Till styrelseledamöter omvaldes Rolf Lydahl, Birgitta Kantola, Gunnar Reitan, Richard Cazenove och Jan Sjöqvist, varav den sistnämnde omvaldes som ordförande. Arvodet fastställdes till sammanlagt 1 325 000 kronor att fördelas enligt till stämman framlagt förslag. Arvode till revisorerna ska utgå enligt av styrelsen godkänd räkning.

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att, längst intill tiden för nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen och med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, besluta om emission av nya aktier enligt styrelsens förslag. Årsstämman antog också styrelsens förslag till riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Vidare beslutade årsstämman om principer för utseende av en valberedning, i enlighet med vilka valberedningen ska bestå av en representant för envar av de tre till röstetalet största aktieägarna jämte styrelseordföranden.

Årsredovisning för räkenskapsåret 2011/2012 finns tillgänglig på bolagets kontor, Nobina AB (publ), Armégatan 38, Solna och på koncernens hemsida www.nobina.com.

För mer information kontakta gärna:
Jan Sjöqvist, styrelseordförande, telefon +46 70 395 40 10

Nobinakoncernen är Nordens största aktör inom persontrafik med buss. Verksamheten omfattar kontraktsbaserade regionala resor i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt interregional trafik i egen regi genom Swebus. Nobinakoncernen omsätter drygt 7 miljarder kronor, kör 3 500 bussar och är med drygt 260 miljoner resor per år ett av norra Europas tio större persontrafikföretag. Mer information återfinns på www.nobina.com.