Nobina avslutar trafik i Nacka-Värmdö och Huddinge-Botkyrka i augusti 2011

Resultatet av upphandlingen av två trafikavtal inom kollektivtrafiken i Storstockholm är nu klart. Beslutet som upphandlaren Storstockholms Lokaltrafik, SL, fattat innebär att Nobina Sverige avslutar trafiken i Nacka-Värmdö samt i Huddinge-Botkyrka i augusti 2011.

De aktuella trafikavtalen omfattar totalt cirka 330 bussar och berör cirka 1 100 medarbetare inom Nobina-koncernen. Inom SL-trafiken gäller ett s.k. verksamhetsövertagande vilket innebär att aktuella medarbetare erbjuds ny anställning hos vinnande operatörer.

– Nobina deltar löpande i ett flertal upphandlingar varje år, men vi är självklart besvikna över det beslut SL fattat kring de berörda trafikavtalen i Storstockholm. Vår bedömning är att våra anbud var mycket konkurrenskraftiga såväl vad gäller prisnivå som kvalitet. Vi kommer att fortsätta verka för att utveckla kollektivtrafiken i Norden och ser fram emot kommande anbudsavgöranden i år, säger Ragnar Norbäck, koncernchef.

Kontakta Ragnar Norbäck, VD och koncernchef Nobina AB, telefon  08 410 650 00

Vi förenklar människors vardagsresor Nobina Sverige AB står idag för nära 30 procent av den offentliga busstrafiken i Sverige. Vi bedriver linjetrafik på entreprenad åt uppdragsgivare i hela landet, som t ex SL, Västtrafik och Skånetrafiken, samt lokal beställningstrafik. Nobina Sverige har cirka 7 000 medarbetare, 2 100 bussar och omsätter cirka 4,5 miljarder kronor per år. Varje år har vi cirka 200 miljoner påstigande kunder.

Nobina-koncernen är Nordens största aktör inom kollektivt resande med buss och har som affärsidé att förenkla kundens vardagsresor. Verksamheten omfattar regional trafik under kontrakt i Norden samt interregional trafik. Koncernen består av de operativa bolagen Nobina Sverige och Swebus, Nobina Norge, Nobina Finland och Nobina Danmark. Med drygt 260 miljoner resenärer per år är Nobina ett av norra Europas tio största persontrafikföretag.