Nobina avyttrar sin expressbussverksamhet

Nobina har i dag sålt det helägda expressbussföretaget Swebus Express AB till reseföretaget FlixBus Sverige AB för 10,2 miljoner EUR. I tillägg till detta överlåts bussar till ett värde av 1,9 miljoner EUR till köparen från Nobina Fleet AB. Försäljningen omfattar Swebus kommersiella verksamhet, varumärke och majoriteten av fordonsflottan. Affären ligger i linje med Nobinas strategiska fokusområden om att utveckla kontraktsaffären och de bästa lösningarna för kollektivtrafiken.

Under våren 2017 inledde Nobina en strategisk översyn av Swebus verksamhet, vilket resulterade i ett antal förändringar och en ökad integrering i Nobinas övriga verksamhet. Utvecklingen av antalet resenärer har varit positiv med växande passagerarvolymer de senaste månaderna, men samtidigt har konkurrensen hårdnat på marknaden, med lägre biljettintäkter som följd.

– Vi har tagit många steg för att förbättra vår marknadsposition och jag är imponerad över den utveckling och det engagemang som jag har mött bland medarbetare inom bolaget. Men samtidigt tror jag att vi har hittat en bra köpare som kan fortsätta att utveckla den interregionala expressbusstrafiken och marknaden ytterligare. En bra lösning för alla parter som följer Nobinas strategi att utveckla kontraktsaffären och de bästa lösningarna för kollektivtrafiken, säger Magnus Rosén, koncernchef och vd på Nobina.

Swebus bedriver interregional expressbusstrafik och verksamheten omfattar cirka 10 000 avgångar per vecka och drygt 1,5 miljoner resenärer årligen. Under det brutna räkenskapsåret som slutade den 28 februari 2018 hade Swebus en omsättning på 237 miljoner SEK och cirka 110 medarbetare. Resultatet uppgick till -36 miljoner SEK (varav 24 miljoner SEK utgörs av engångskostnader). Transaktionen kommer stärka Nobinas kassa och förväntas påverka koncernens rörelsemarginal positivt.

FlixBus är Europas snabbast växande företag inom den interregionala och gränsöverskridande expressbusstrafiken. Företaget har etablerat Europas största nätverk av fjärrbusslinjer med cirka 250 000 dagliga avgångar till 1 700 destinationer i 27 länder.

Affären genomförs som en aktieöverlåtelse. FlixBus Sverige AB tillträdde i dag aktierna i Swebus Express AB i samband med att avtalet undertecknades och köpeskillingen erlades därvid kontant. Nobina kommer under en övergångsperiod om högst nio månader tillhandahålla Swebus tjänster inom bland annat redovisning, personal och IT i syfte att inte påverka den dagliga verksamheten och kunderna.

Informationen är sådan som Nobina AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 maj 2018, kl. 10:20.

David Erixon, Kommunikationschef, +46 72 - 967 02 84
Mattias Gelinder, IR-chef, +46 72 - 967 02 61

Nobina är Nordens största och mest erfarna operatör avseende kollektivtrafik med buss. Bolagets expertis avseende prospektering, anbudsförfaranden samt en aktiv förvaltning av kontrakt gällande kollektivtrafik med buss, i kombination med en långsiktig leverans av tjänster med hög kvalitet, gör Nobina branschledande i termer av lönsamhet, utveckling och initiativ som främjar en sundare bransch. Varje dag ser Nobina till att närmare en miljon människor kommer till sitt jobb, sin skola eller andra aktiviteter genom att leverera kollektivtrafik med buss i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Bolaget omsätter över 9 miljarder SEK (2017/18) och har dryga 11 000 medarbetare med huvudkontor i Solna, Stockholm. För mer information, se Nobinas hemsida: www.nobina.com