NOBINA DELÅRSRAPPORT 1 JUNI–31 AUGUSTI 2014

Sammanfattning av andra kvartalet

Nettoomsättningen uppgick till 1 815 MSEK (1 718), vilket var en ökning med 5,6 %.

• Rörelseresultatet var 111 MSEK (107).

• Resultatet efter skatt uppgick till 51 MSEK (31), och resul­tatet per aktie uppgick till 0,08 SEK (0,05).

• Kassaflödet från rörelsen var 240 MSEK (229).

• Investeringarna som främst avsåg inköp av bussar, uppgick till 450 MSEK (18).

Viktiga händelser

• Nobina har under perioden framgångsrikt genomfört migrationen av sammanlagt över 900 bussar.

• Nobina Norge vann under juni månad östra Oslos upphandling av trafikoperatörstjänster. Avtalet startar i juni 2015. Nobina har därmed säkrat en avsevärd trafikvolym i Oslo.

VD-kommentar

”Affärsläget var generellt sett stabilt för Nobina under andra kvartalet samtidigt som det intensiva arbetet med omställningar från avslutade till nystartade kontrakt gått enligt plan. Kvartalets resultat var något bättre än samma period föregående år, vilket därigenom visar på fortsatt god lönsamhet trots betydande investeringar i kontraktsomställningsarbetet. Det är ett kvitto på att våra noggranna förberedelser lönar sig.

Under perioden säkrades även kontraktet av östra Oslos busstrafik. Det innebär att Nobina nu är huvudstadens tredje största operatör vilket naturligtvis är mycket glädjande. Vi väntar samtidigt på ett antal rättsliga avgöranden som påverkar vår kontraktsvolym. Vi ser med tillförsikt positivt på marknadsutvecklingen och går målmedvetet in i tredje kvartalet för att befästa Nobinas ledande position.”

Ragnar Norbäck,

Ragnar Norbäck, VD och koncernchef +46 8-410 65 000
Per Skärgård, Ekonomi- och finansdirektör +46 8-410 65 056
Ingrid Håkanson, IR-ansvarig +46 8-410 65 051

Nobina är Nordens största aktör inom persontrafik med buss och erbjuder tillförlitliga och miljövänliga trafiklösningar som förenklar vardagsresandet. Verksamheten omfattar kontraktsbaserade regionala resor i Sverige, Norge, Finland och Danmark samt interregional trafik i egen regi genom Swebus. Nobinakoncernen omsätter drygt 7 miljarder kronor, kör 3 500 bussar och är med drygt 260 miljoner resor per år ett av norra Europas tio större persontrafikföretag. Mer information återfinns på www.nobina.com.