Nobina i nytt stort pilotprojekt med självkörande fordon i Storköpenhamn

Under tre år kommer Nobina att ansvara för och drifta ett pilotprojekt med självkörande bussar i Storköpenhamn. Piloten som är den största i Danmark av sitt slag genomförs i ett unikt samarbete mellan kommunerna i LOOP City, Albertslund och Gladsaxe, Nobina samt IBM, Roskilde Universitet (RUC) och Danmarks Tekniske Universitet (DTU).

De fyra självkörande bussarna kommer inledningsvis att testas på två utvalda områden där DTU campus i Lyngby står först på tur och sedan i Albertslund. Testområdena ligger i ett av Danmarks största stadsområden där Nobina, Nordens största kollektivtrafikföretag kommer ansvara för driften. Projektet stöds av EU: s program Urban Innovative Actions.

- Det är mycket glädjande att vi på nytt fått förtroende att driva ett projekt med självkörande fordon tillsammans med våra samarbetspartners i Danmark. Det är samtidigt ett kvitto på den kunskap om såväl teknik som regelverk som vi byggt upp från olika tester och försök med självkörande bussar i Sverige, säger Peter Hafmar vd på Nobina Technology.

- Utvecklingen går allt snabbare och självkörande bussar är inte längre en teknikfråga – utan snarare en kollektivtrafikfråga. Där självkörande bussar blir ett viktigt komplement för att erbjuda en bättre framkomlighet, hela vägen dörr till dörr och samtidigt avlasta infrastrukturen och möjliggöra för framtidens stadsplanering, fortsätter Peter Hafmar.

- Det är ett spännande exempel och samarbete med våra partners i projektet, där Nobinas kunskap om kollektivtrafik och den lokala kompetensen blandas med Nobina Technologys erfarenhet av självkörande bussar och nya innovationer, säger Niels-Peter Nielsen, vd Nobina Danmark

Förutom Nobina deltar LOOP CITY, partnerorganisationen Gate 21, Albertslund kommun, Gladsaxe kommun, IBM, Roskilde Universitetscenter (RUC) och Danmarks Tekniska Universitet (DTU) i projektet. Testet är planerat att börja under andra halvåret 2018.

David Erixon, kommunikationschef Nobina, +46 72-967 02 84
Peter Hafmar, vd Nobina Technology, +46 70-884 89 75

Nobina är Nordens största och mest erfarna operatör avseende kollektivtrafik med buss. Bolagets expertis avseende prospektering, anbudsförfaranden samt en aktiv förvaltning av kontrakt gällande kollektivtrafik med buss, i kombination med en långsiktig leverans av tjänster med hög kvalitet, gör Nobina branschledande i termer av lönsamhet, utveckling och initiativ som främjar en sundare bransch. Varje dag ser Nobina till att närmare en miljon människor kommer till sitt jobb, sin skola eller andra aktiviteter genom att leverera kollektivtrafik med buss i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Nobina tillhandahåller även expressbusstrafik under varumärket Swebus på den svenska marknaden. Bolaget omsätter närmare 9 miljarder SEK (2016/17) och har dryga 12 000 medarbetare med huvudkontor i Solna, Stockholm. För mer information, se Nobinas hemsida: www.nobina.com