• Nobina AB/

Nobina refinansierar existerande obligationer genom emission av femårigt obligationslån till förbättrade villkor

Nobina Europe AB (publ) har beslutat att emittera en senior, säkerställd företagsobligation om 550 miljoner kronor på den svenska marknaden inom ett rambelopp om 660 miljoner kronor. Obligationen löper med en fast ränta om 8,00 procent per år med slutligt förfall i maj 2019. Bolaget avser notera obligationerna vid NASDAQ OMX Stockholm.

2014-04-30 08.00

Emissionslikviden kommer att användas för att refinansiera bolagets existerande SEK-obligationer (ISIN: SE0004725000) och EUR-obligationer (ISIN: SE0004725018) som löper med en fast ränta om 11,00 procent per år. Genom refinansieringen sänks bolagets årliga räntebetalningar med 16,5 miljoner kronor, vilket förbättrar både resultat och kassaflöde.

Transaktionen har mottagits positivt av kapitalmarknaden och investerare i samtliga nordiska länder, och internationellt, har visat ett stort intresse, vilket resulterade i att obligationen blev kraftigt övertecknad. Ett särskilt meddelande kommer att skickas ut till berörda obligationsinnehavare med information om inlösen av existerande obligationer i förtid.

– Obligationsemissionen innebär att vi kan förlänga förfallostrukturen till väsentligt förbättrade villkor samtidigt som den ger oss en möjlighet att diversifiera vår investerarbas. Genom refinansieringen stärker vi vår kapitalstruktur vilket ger oss en stabil plattform för koncernens fortsatta utveckling och tillväxt, säger Per Skärgård, ekonomi- och finansdirektör i Nobinakoncernen.

Pareto Securities AB och Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) har varit finansiella rådgivare till bolaget i obligationsemissionen och Gernandt & Danielsson har varit legal rådgivare.

Ingrid Håkanson, finanschef och IR-ansvarig,
tfn: +46 8 410 650 51, e-post:
ingrid.hakanson@nobina.com

Per Skärgård, ekonomi- och finansdirektör,
tfn: +46 8 410 650 56, e-post:
per.skargard@nobina.com

Nobinakoncernen är Nordens största aktör inom persontrafik med buss. Verksamheten omfattar kontraktsbaserade regionala resor i Sverige, Danmark, Norge och Finland samt interregionala resor i egen regi genom Swebus. Koncernen omsätter över 7 miljarder kronor, kör 3 500 bussar och är med drygt 260 miljoner resor per år ett av norra Europas större persontrafikföretag. Mer information återfinns på www.nobina.com.

Nobina offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 30 april 2014 kl. 08.00 CET.