Nobina vinner upphandling i Osloregionen för 2,7 miljarder NOK

Nobina får förnyat förtroende av Ruter att fortsatt utveckla och driva busstrafiken i Osloregionen. Det totala värdet av kontraktet beräknas till ca 2,7 miljarder NOK över avtalstiden som är 8 år, med möjlighet till tre års förlängning. Trafiken är planerad att starta i juli 2019 och omfattar totalt 141 bussar, varav 22 elbussar.

Nobina breddar sin position och förmåga att erbjuda elektriska och fossilfria trafiklösningar på den norska marknaden. Satsningen är en del i Ruters ambition om att tillsammans med operatörerna bidra till en fossilfri kollektivtrafik där samtliga bussar kommer drivas av förnyelsebara bränslen från trafikstart.

- Vi är stolta över förtroendet Ruter ger oss. Att få fortsätta att utveckla trafiken i Osloregionen men också bidra med kunskap och erfarenheter för att etablera elbusstrafik i större skala. Detta samtidigt som vi bidrar till både en bättre kollektivtrafik och luftkvalité i linje med Ruters mål, säger Jan Volsdal, vd på Nobina Norge.

Genom satsningen hoppas Nobina kunna bidra till en robust och effektiv trafiklösning med nya och moderna bussar som ger bra kvalité och bekvämare resor för resenärerna i norra Osloregionen.

Bussarna kommer att vara utrustade med realtidssystemet BaaS, vilket möjliggör för nya digitala tjänster och lösningar för att möta resenärernas behov både nu och framåt.

Tilldelningsbeslutet kan överklagas fram till den 22 april 2018.

Informationen är sådan som Nobina AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 april 2018, kl. 16:55.

David Erixon, Kommunikationschef Nobina +46 72 - 967 02 84
Jan Volsdal, vd Nobina Norge +47 928 43 835

Nobina är Nordens största och mest erfarna operatör avseende kollektivtrafik med buss. Bolagets expertis avseende prospektering, anbudsförfaranden samt en aktiv förvaltning av kontrakt gällande kollektivtrafik med buss, i kombination med en långsiktig leverans av tjänster med hög kvalitet, gör Nobina branschledande i termer av lönsamhet, utveckling och initiativ som främjar en sundare bransch. Varje dag ser Nobina till att närmare en miljon människor kommer till sitt jobb, sin skola eller andra aktiviteter genom att leverera kollektivtrafik med buss i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Nobina tillhandahåller även expressbusstrafik under varumärket Swebus på den svenska marknaden. Bolaget omsätter närmare 9 miljarder SEK (2016/17) och har dryga 12 000 medarbetare med huvudkontor i Solna, Stockholm. För mer information, se Nobinas hemsida: www.nobina.com