Stockholm blir först i Skandinavien med självkörande bussar på allmän väg

Nobina blir första bussbolaget i Norden med egna självkörande bussar. Snart kommer bussarna börja rulla i Kista i västra Stockholm där det blir det första försöket med självkörande fordon på allmän väg i Sverige och det största i Norden. Projektet kommer pågå under sex månader och kommer vara öppet och gratis för allmänheten.

Projektet heter Autopiloten och genomförs av Nobina Technology i samarbete med Ericsson, SJ, KTH, Klövern, Urban ICT Arena och Stockholms stad med finansiering från bland annat Vinnova via Drive Sweden.

Och lägger grunden för att i nästa steg möjliggöra för självkörande bussar i den reguljära kollektivtrafiken i Stockholm. Framtidens kollektivtrafik kommer behöva flera olika lösningar, där självkörande bussar kommer bli ett viktigt komplement för en bättre framkomlighet och för att underlätta vardagsresor, dörr till dörr.

- Att Stockholm blir först i Skandinavien med självkörande bussar på allmän väg visar vår ambition att inte bara följa utvecklingen utan att leda den. Projektet som nu ska starta i Kista ger oss kunskap för att i ett nästa steg i samarbetet med Nobina göra självkörande fordon till en del av kollektivtrafiken i Barkarbystaden, säger Kristoffer Tamsons (M), Trafiklandstingsråd

- I takt med urbaniseringen, köer och miljöutmaningar, ställer samtidigt våra resenärer allt högre krav. Då vill vi vara med och bidra till både nya lösningar, teknik och en bättre kollektivtrafik. Samarbetet med SL ett bra exempel på hur vi sedan kan förflytta innovationskoncept till verklig nytta för kollektivtrafiken, säger Jan Bosaeus, vd på Nobina Sverige.

David Erixon, kommunikationschef Nobina, +46 (0)72 967 0284
Caroline Cederquist, presschef (M), +46 (0)70 737 58 66

Nobina är Nordens största och mest erfarna operatör avseende kollektivtrafik med buss. Bolagets expertis avseende prospektering, anbudsförfaranden samt en aktiv förvaltning av kontrakt gällande kollektivtrafik med buss, i kombination med en långsiktig leverans av tjänster med hög kvalitet, gör Nobina branschledande i termer av lönsamhet, utveckling och initiativ som främjar en sundare bransch. Varje dag ser Nobina till att närmare en miljon människor kommer till sitt jobb, sin skola eller andra aktiviteter genom att leverera kollektivtrafik med buss i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Nobina tillhandahåller även expressbusstrafik under varumärket Swebus på den svenska marknaden. Bolaget omsätter närmare 9 miljarder SEK (2016/17) och har dryga 12 000 medarbetare med huvudkontor i Solna, Stockholm. För mer information, se Nobinas hemsida: www.nobina.com