Nobisgruppen öppnar hotell på Sveavägen

Report this content

Idag öppnar Nobiskoncernen dörrarna till Miss Clara; den nya hotellsatsningen på Sveavägen 48. Den klassiska Art Nouveaubyggnaden rymmer 92 rum, restaurang och cocktailbar. Det blir ett personligt boutiquehotell av hög kvalitet och med känsla för detaljer.

Miss Clara kommer att hålla Nobis höga standard men samtidigt skilja sig märkbart.

– Miss Clara är en unik hotellupplevelse. Hon är lite av den rebelliska lillasystern i sammanhanget, lite ungdomligare och mer avslappnad. Med Nobis Hotel skapade vi Stockholms första samtida lyxhotell. Miss Clara är ett naturligt nästa steg, ett yngre komplement som saknats i Stockholm,
säger Gustavo Catenacci, VD på Miss Clara.

1910-tals fastigheten som tidigare varit flickskola, är centralt belägen i hjärtat av Norrmalm, mellan Bonniers förlagshus och reklam- och designskolan Berghs. De lugna, något bortglömda kvarteren har på senare tid expanderat med nya restauranger och barer. Nu växer ett nytt intressant område fram och ger liv åt de anrika kulturkvarteren.

Wingårdhs arkitektfirma har med varsam hand återskapat byggnadens ursprungliga Art Nouveau- charm. Miss Claras unika historia har stått i fokus och omsorgsfullt ackompanjerats av modern design. Resultatet är en lekfull och tidlös miljö: svenska material, som kalksten, ek och naturskinn, parkettgolv och välvda fönster tillsammans med specialdesignade möbler och skräddarsydd förvaring.

Miss Claras 92 rum har väl tilltaget ljusinsläpp: välvda originalfönster längst Sveavägen och i motsatt riktning stora fönster i urban industristil. Rummen finns i varierande storlek - från sobra standardrum till de två praktfulla etagesviterna – samt 630 kvadratmeters publika ytor med bar, restaurang och lounge. På hotellet finns också ett inglasat orangeri för större sällskap samt relax- och fitnessanläggning för hotellets gäster.

I markplan ligger restaurangen som med sina stora fönster mot gatan blir husets naturliga mittpunkt. Med plats för 80 gäster och med direkt anslutning till baren som är sammanbyggd med lounge och lobby, skapas en naturlig mötesplats för resenärer och stockholmare. Upplevelsen förstärks av den 21 meter lång uteserveringen som löper längst Sveavägen och ger plats för ytterligare 60 gäster.

Köksmästare Danny Guest som tidigare har haft köksmästarrollen på Operakällaren beskriver restaurangkonceptet.

– Vi kommer att servera en modern meny med svenska och internationella brasseriklassiker. Miss Clara ska vara en avslappnad och livfull plats. Du ska kunna vara dig själv – vare sig du vill jobba ett par timmar, äta något litet eller fyra av den perfekta dejten. Prestigelös men riktigt bra mat, helt enkelt.

Mer information och bilder
Pressmaterial, mer information samt högupplösta bilder finns tillgängligt digitalt på

Zena Fialdini, Head of PR Nobis, 0722163635 , zena@nobis.se

Nobis AB är en av Skandinaviens ledande koncerner inom hotell-, mötes- och restaurangnäringen och driver förutom Operakällaren och nattklubben Café Opera kända varumärken såsom klassiska Stallmästaregården, designhotellen Nobis Hotel, Hotel Skeppsholmen, Miss Clara och Hotel J.

Taggar: