Nokia N79 – Kraftfull fusion mellan teknologi och stil

Nokia presenterar idag Nokia N79, det senaste tillskottet till produktportföljen Nokia Nseries, som kombinerar intelligent och anpassningsbar design med en fullmatad multimediadator. Under den snygga exteriören är Nokia N79 ett teknologiskt fullblod och erbjuder en serie multimediaupplevelser, inklusive integrerad navigation, musikspelare samt FM mottagare, höghastighetsuppkoppling, överlägsen webbläsare och 10 förinstallerade N-Gage spel samt en avancerad 5 megapixelkamera med Carl Zeiss optik. Nokia N79 förväntas komma ut i butik i början av oktober 2008, till ett estimerat pris på 350 Euro före moms och eventuella subventioner.

“Nokia N79 levererar teknologi i framkant i en kompakt design – vilket är karaktäristiskt för Nseries – och gör det möjligt att upptäcka, skapa och dela sin passion med andra”, säger Klas Ström, produktchef, Nokia Skandinavien. “Den har utformats för dem som vill ha en mobiltelefon som är lika tilltalande som kraftfull och kommer med utbytbara skal och skärmteman som anpassas automatiskt. Den här balansen mellan prestanda och stil innebär ett tydligt steg framåt från de populära och framgångsrika Nokia N72 och Nokia N73.”

Nokia N79 levereras med smarta Xpress-On skal som finns tillgängliga i fem snygga färger: Light Sea Blue, Espresso Brown, Olive Green, White och Coral Red. Kombinationer med tre av dessa följer med varje telefon.

Föreningen av foto, musik och navigation i Nokia N79 kombineras med en höghastighets 3.5G-uppkoppling (HSDPA) samt Wi-Fi för att göra det snabbt och enkelt att dela upplevelser på webbsajter, bloggar eller online communities.

Upplev nya upptäckter
Denna färgstarkt paketerade innovativa teknologi innebär sömlös access till en uppsjö av tjänster som ytterligare kan förstärka den individuella upplevelsen. Logga in på onlinetjänster såsom Friendster, Flickr eller YouTube eller anslut till tjänster såsom Nokia Music Store, N-Gage, Nokia Maps eller Share on Ovi – en onlinetjänst som gör det möjligt för kunder att dela bilder och video direkt från sin mobiltelefon.

5-megapixelkameran med Carl Zeiss-optik, dual Led blixt och videolampa fångar skarpa bilder och video som kan redigeras direkt, utan att först behöva föras över till en PC. Bilder kan också geotaggas och knytas till specifika geografiska plaster. Därutöver levereras Nokia N79 med ett 4GB microSD minneskort som gör det möjligt att lagra närmare 3000 låtar, uppskattningsvis 2500 bilder och upp till fyra timmars filminspelning i DVD-kvalitet som kan organiseras utifrån album eller taggar och laddas upp direkt till Share on Ovi eller andra tredjepartstjänster. Därtill ser det skjutbara linsskyddet till att skydda den högkvalitativa linsen när den inte används.

Nokia Maps gör det enkelt att upptäcka och navigera i nya omgivningar genom tillgång till mer än 15 miljoner sevärdheter. En inbyggd A-GPS erbjuder navigationsstöd både i bilen och till fots och Nokia N79 levereras med en tre månaders licens.

En Friendster widget kommer också bli tillgäng för Nokia N79, vilken kommer göra det möjligt för användare att se Friendster-profiler, se Fan Profiles, se shoutouts postade av vänner, posta shoutouts, ladda upp bilder, bläddra egna fotoalbum och i vänners fotoalbum. Allt detta möjliggör mer effektiv kommunikation med vänner när man inte sitter framför datorn. Nya användare kan också registrera sig för Friendster direkt från mobiltelefonen via en länk till Friendsters mobila sajt (m.friendster.com), skapa ett konto, och direkt börja kommunicera med vännerna.

För att säkra att varje mobiltelefon är lika uttrycksfull som sin användare, finns anpassningsbara tjänster att ladda ner från Nokia Download! Store, som redan finns integrerad i Nokia Nseries mobiltelefoner. På så sätt kan kunder skapa en unik upplevelse genom enkel åtkomst till och tillgång till mängder av populära ringsignaler, spännande innehåll, det senaste inom mobilt spelande och dynamiska applikationer för mobiltelefoner utifrån kundens egna önskemål.

Notera:
En fullständig lista över funktioner i Nokia N79 finns på http://www.nokia.com/press
För mer information om Nokia Music store och kompatibla terminaler, vänligen besök http://music.nokia.se

Bilder finns på www.nokia.com/press/photos