Miljövänlig bilist väljer en kompakt bil och däck i A-klass

PRESSINFORMATION

2017-05-30

Det är inte miljövänligt att köra bil, men för många av oss är det nödvändigt. Bilen behövs för att klara jobbet och för att få ihop vardagen. Speciellt i glesbygden är bilen ofta det enda sättet att ta sig fram. Det går dock att äga bil mer miljövänligt.

Genom sina val kan bilägaren minska sitt koldioxidavtryck. Ett miljövänligt beslut kan man göra både när man ska välja en ny bil och nya däck.

Valet av ny bil är ett av de viktigaste beslut som bilisten gör för att minska utsläppen. Genom att välja rätt typ av bil kan utsläppen mer en halveras.

Ny bil = mindre utsläpp

Generellt gäller att ju nyare bilmodell desto mindre utsläpp. I Sverige rullar bilarna rätt så länge, i genomsnitt tolv år. Det gör att bilarna påverkar miljön länge och därför bör man välja så energieffektiv bil som möjligt när det är dags att byta bil.

Bland annat motoreffekt och vikt påverkar bilens energieffektivitet. En lätt bil med lagom motoreffekt drar mindre bränsle än en tung motorstark bil. Vill du vara miljövänlig så gäller det att välja en kompakt bil med lagom motorstyrka.

Drivmedlet spelar en viktig roll när det gäller att minska miljöpåverkan. Biobränslen, fordonsgas, etanol och el är bränslen med låga utsläpp. Bilar som drivs med dessa bränslen kan ha upp till 80 procent lägre utsläpp än vanliga bensindrivna bilar.

Lättrullande däck bra för miljön

Även däck spelar en viktig roll för att kunna minska miljöpåverkan. Vid köp av nya däck är det viktigt att kolla hur energieffektiva däcken är och då är det däckets rullmotstånd som är avgörande.

– Ju lägre rullmotstånd desto mer sparas energi och bränsle, vilket minskar bilens utsläpp. Rullmotståndet utgör 20 procent av bilens totala bränsleförbrukning, säger Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige.

I EU:s däckmärkning anges bränsleeffektivitet med bokstäver där A innebär att däcket har bästa möjliga energieffektivitet och G att däcket har sämsta möjliga energieffektivitet. Det lönar sig alltså att kolla däckmärkningen före köpbeslut. Skillnaderna i rullmotståndet kan vara stora mellan olika däck.

– Cirka 40 procents skillnad i rullmotståndet innebär i genomsnitt 5 – 6 procent skillnad i bränsleförbrukningen. Till exempel Nokian Tyres sommardäck i A-klass, Nokian Hakka Green 2, sparar upp till 0,6 liter bränsle per 10 mil, jämfört med ett däck som ligger i klass G, poängterar Emil Sundholm.

Lågt rullmotstånd sparar även en hel del pengar. Om bränslebesparingen är 0,5 liter per 10 mil och bränslet kostar 14 kronor per litern så blir besparingen 200 liter och cirka 3 000 kronor under en körsträcka på 4 000 mil.

Premiumdäck produceras hållbart och återvinns på rätt sätt

Miljövänliga däck kostar ofta mer, men eftersom de sparar bränsle så blir de billigare i längden än däck som kostar mindre, men som har högre rullmotstånd. Bränsleförbrukningen är den viktigaste miljöpåverkan under ett däcks livscykel. Tillverkare av premiumdäck använder också mer miljövänliga råvaror och produktionsprocesser.

Till exempel Nokian Tyres använder inga skadliga oljor i produktionen av däck utan de har ersatts av lågaromatiska oljor och miljövänliga raps- och talloljor. Även avfall från produktionen återvinns.

Många däckproducenter har gjort en hållbarhetsrapport som finns att läsa på deras webbsidor. En ansvarsfull däckproducent vill minska sin miljöpåverkan ända från produktion till återvinning av däck.

Cirka 3,2 miljoner ton gamla däck tas ur bruk i Europa varje år. Svensk Däckåtervinning, där bland annat Nokian Tyres är med, samlade in 85 000 ton gamla däck under 2016, vilket var fler än antalet nya däck som företag anslutna till Svensk Däckåtervinning sålde under samma år.

BILDER: Nokian Hakka Green 2

Film: Nokian Tyres däcktester

Film: Så här väljer du rätt typ av sommardäck

Mer information:

Emil Sundholm, Product Manager, tel.  08 474 74 64

Emil.Sundholm@nokiantyres.com

Jon Persson, Marketing Manager, tel. 08 474 74 47

jon.persson@nokiantyres.com

www.nokiantyres.se

Twitter  I YouTube I Facebook I LinkedIn

Nokian Tyres är världens nordligaste däcktillverkare som främjar och underlättar säker körning i krävande förhållanden. Innovativa däck för person- och lastbilar samt tunga arbetsfordon marknadsförs huvudsakligen i områden där det finns snö och skogar samt krävande körförhållanden på grund av olika årstider. Nokian Tyres utvecklar produkter med målen hållbar säkerhet och miljövänlighet under däckets hela livscykel. I koncernen Nokian Tyres tillhör också däckkedjan Vianor med över 1 500 anläggningar i 27 länder. Nokian Tyres omsättning uppgick till cirka 1,4 miljarder euro år 2016 och antalet anställda är cirka 4 400. Nokian Tyres aktie noteras på Nasdaq i Helsingfors. Mer information finns på www.nokiantyres.se

Taggar: