Förändringar i Nordax koncernledning

Nordax genomför förändringar i koncernledningen för att skapa en affärsnära ledningsrupp där kunden, den digitala utvecklingen och ledarskapet är i fokus.

”Idag genomför vi förändringar i koncernledningen för att skapa en mer affärsnära ledningsgrupp. Den nya ledningen som kompletterats med representanter från Marknad, Customer Operations, IT och HR har en bra mix av roller och individer för att fortsätta utvecklingsarbetet med att skapa kundvänligare lösningar och effektivare digitala processer och för att tydligare positionera Nordax som en ansvarsfull och attraktiv nischbank”, säger Jacob Lundblad VD för Nordax.

Nordax koncernledning består från och med idag av:

•  Jacob Lundblad, VD
  •  Per Alinder, marknadschef (ny i koncernledningen). Per har varit på Nordax sedan 2006 i olika roller och marknadschef sedan 2014.
  •  Christine Ahlm, kreditriskchef
  •  Lennart Erlandson, CFO
  •  Malin Frick, personalchef* (ny i koncernledningen). Malin har varit på Nordax sedan 2012 och också varit i rollen som personalchef sedan 2012.
  •  Malin Jönsson, chef Customer Operations (ny i koncernledningen). Malin började på Nordax 2016 och har tidigare bland annat varit COO på Payex, Head of Customer Operations på Sergel samt Head of Sales på Telia Financial Services.
  •  Olof Mankert, riskchef
  •  Kristina Tham Nordlind, chefsjurist
  •  Ragnhild Tell, IT-chef (ny i koncernledningen). Ragnhild började som CIO på Nordax 2017 och har tidigare bland annat varit Head of Business Development BA Private och Head of Internet Sales & Service, på If P&C Insurance.

Andreas Frid, ansvarig för investerarrelationer, kommer att vara adjungerad medlem i koncernledningen.

*Johanna Blom är tillförordnad personalchef då Malin Frick är föräldraledig till mars 2017.

Jacob Lundblad, VD

Tel: 08 690 18 32

Andreas Frid, ansvarig för investerarrelationer

Tel: 0705 290 800

Nordax är en ledande nischbank i Nordeuropa och erbjuder in- och utlåning till mer än 150 000 kunder i Sverige, Norge, Finland och Tyskland. Nordax har ungefär 200 anställda och de är alla samlade under ett tak på kontoret i Stockholm. Vår kreditprövningsprocess är vår kärnkompetens, den är grundlig, sund och datadriven. Våra kunder är finansiellt stabila personer. Den typiska kunden är cirka 50 år och har en inkomst som är högre än det nationella genomsnittet. Den 30 juni 2017 uppgick utlåningen till 13,1 miljarder kronor och inlåningen från allmänheten till 8,4 miljarder kronor. Nordax står under tillsyn av Finansinspektionen sedan 2004 och Nordax sparkonton omfattas av den statliga insättningsgarantin. För mer information, se www.nordaxgroup.com. För mer information om Nordax kunderbjudanden, gå gärna in på respektive lands webbplats: www.nordax.se, www.nordax.no, www.nordax.fi och www.nordax.de.