Kommuniké från årsstämma i Nordax 2016

Sammanfattning av besluten vid årsstämman i Nordax Group AB (publ) 2016. Stämman hölls idag i Stockholm under Arne Bernroths ordförandeskap.

Fastställande av utdelning

Årsstämman fastställde utdelningen till 0,50 kronor per aktie, totalt cirka 55 miljoner kronor. Avstämningsdag för utdelningen fastställdes till den 13 maj 2016 och utdelningen beräknas utbetalas genom Euroclear Sweden AB den 18 maj 2016.

Fastställande av arvoden

Styrelsens arvode fastställdes till totalt 3 450 000 kronor, i enlighet med valberedningens förslag. Styrelsearvodet fördelas enligt följande: 1 100 000 kronor till styrelsens ordförande, 400 000 kronor vardera till årsstämmovald ledamot som inte är anställd i bolaget samt totalt 350 000 kronor för kommittéarbete. För arbete i ersättnings-, revisions- och riskkommittéerna utgår 50 000 kronor vardera i ersättning till kommittéordföranden och ledamöter. För styrelsens ordförande utgår inget arvode för kommittéarbete. Andrew Rich erhåller inget styrelsearvode.

Val av styrelseledamöter och ordförande

Till styrelseledamöter omvaldes, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, Christian Beck, Arne Bernroth, Katarina Bonde, Morten Falch, Hans Larsson, Andrew Rich och Synnöve Trygg. Jenny Rosberg valdes till ny ledamot. Till styrelsens ordförande omvaldes Arne Bernroth. Noterades att Daryl Cohen och Richard Pym avböjt omval.

Val av revisor

PricewaterhouseCoopers AB (PwC) omvaldes till bolagets revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Helena Kaiser de Carolis är huvudansvarig revisor.

Godkännande av riktlinjer för ersättningar till VD och ledande befattningshavare

Årsstämman godkände styrelsens förslag till riktlinjer för ersättningar till VD och ledande befattningshavare. Enligt riktlinjerna ska ledande befattningshavare ersättas genom en lämplig balans mellan fast och rörlig ersättning. Fast ersättning består av månadslön och pensionsavsättningar. Fasta ersättningar ska vara marknadsorienterade, konkurrenskraftiga och tillräckligt höga för att tillåta en nedsättning av rörliga ersättningar till noll. Principen är att den rörliga lönedelen kan uppgå till maximalt 100 procent av den fasta årslönen. Den rörliga lönedelen baseras på individuell prestation, resultatet för den aktuella affärsenheten och Nordax totala affärsresultat.

Godkännande av långfristigt kontant- och aktiebaserat incitamentsprogram

Årsstämman godkände styrelsens förslag om ett långfristigt kontant- och aktiebaserat incitamentsprogram, Management Incentive Plan (MIP) 2016. Programmet omfattar 17 personer, bestående av VD och ledande befattningshavare. Programmet innebär att 40 procent av den rörliga ersättningen ska betalas ut kontant samma år som beslutet om att bevilja ersättningen fattas. 60 procent av den rörliga ersättningen ska skjutas upp i tre år eller, när det gäller VD, fem år (den s.k. kvalificeringsperioden), i form av rättigheter till framtida tilldelning av aktier. En förutsättning för att deltagaren ska ha rätt att erhålla tilldelning av aktier är att deltagaren fortsätter vara anställd under hela kvalificeringsperioden.

Godkännande av förvärv och överlåtelse av egna aktier

Årsstämman godkände styrelsens förslag om bemyndigande för styrelsen att besluta om förvärv och överlåtelse av egna aktier.

Förvärv får ske av högst så många aktier att det egna innehavet vid var tid inte överstiger tio procent av samtliga aktier i bolaget. Samtliga förvärvade aktier får överlåtas. Bemyndigandet får utnyttjas vid ett eller flera tillfällen, dock längst till årsstämman 2017.

Syftet med återköpsbemyndigandet är att möjliggöra för bolaget att uppfylla skyldigheter till följd av tilldelningar av aktier till anställda inom ramen för koncernens långfristiga incitamentsprogram. Därtill kan återköpta aktier förvärvade under återköpsbemyndigandet överlåtas, dels på Nasdaq Stockholm, dels utanför Nasdaq Stockholm för att användas som likvid eller finansiering vid eventuella framtida förvärv av företag eller verksamheter.

Årsstämman godkände vidare styrelsens förslag om överlåtelse av högst 455 000 egna aktier till deltagarna i Management Incentive Plan för 2015 och Management Incentive Plan för 2016.

Konstituerande styrelsemöte

Vid det efterföljande konstituerande styrelsemötet utsågs kommittéledamöterna enligt följande:

Ersättningskommittén: Arne Bernroth (ordförande), Christian Beck och Synnöve Trygg

Revisionskommittén: Jenny Rosberg (ordförande), Hans Larsson och Andrew Rich

Riskkommittén: Hans Larsson (ordförande), Katarina Bonde och Jenny Rosberg

Andreas Frid, chef Investerarrelationer

Tel: 0705 290 800

E-post: ir@nordax.se

Nordax är en ledande nischbank i Norden och erbjuder in- och utlåning till mer än 100 000 kunder i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Tyskland. Nordax har ungefär 200 anställda och de är alla samlade under ett tak på kontoret i Stockholm. Nordax grundades av sex entreprenörer med gedigen erfarenhet av riskhantering. Vår kreditprövningsprocess är vår kärnkompetens, den är grundlig, sund och datadriven. Våra kunder är finansiellt stabila personer. Den typiska kunden är 49 år och har en inkomst som är högre än det nationella genomsnittet. Den 31 mars 2016 uppgick utlåningen till 11,3 miljarder kronor och inlåningen från allmänheten till 6,1 miljarder kronor. Nordax står under tillsyn av Finansinspektionen sedan 2004 och Nordax sparkonton omfattas av den statliga insättningsgarantin. För mer information, se www.nordaxgroup.com. För mer information om Nordax kunderbjudanden, gå gärna in på respektive lands webbplats: www.nordax.se, www.nordax.no, www.nordax.fi och www.nordax.de.

Nordax Group AB (publ) offentliggör denna information i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument och/eller Nasdaq Stockholms regelverk för emittenter. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 maj 2016 kl. 20.45.