Nordax ansluter sig till FN:s Global Compact initiativ

Nordax har ansökt om att ansluta sig till Förenta Nationernas hållbarhetsinitiativ Global Compact. Genom detta ställer Nordax sig bakom och förbinder sig att verka i enlighet med Global Compacts tio principer om mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och antikorruption.

”Att ansluta sig till Global Compact är naturligt för Nordax då Nordax delar initativets värderingar. Vi har sedan starten 2004 varit fokuserade på att bygga en långsiktigt hållbar verksamhet och genom att ansluta oss till Global Compact tar vi nästa steg i arbetet med fokus på ansvarsfullt företagande och utlåning. Vi tror att deltagandet kommer vara till nytta för våra långsiktiga ansträngningar att utveckla verksamheten på ett hållbart sätt” säger Morten Falch, VD för Nordax.

FN:s Global Compact är världens största initiativ vad gäller hållbart företagande med över 9.000 deltagande företag ifrån 168 länder. Mer information finns på www.unglobalcompact.org.

Andreas Frid, chef Investerarrelationer

Tel: 0705 290 800

E-post: ir@nordax.se

Nordax är en ledande nischbank i Nordeuropa och erbjuder in- och utlåning till mer än 100 000 kunder i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Tyskland. Nordax har ungefär 200 anställda och de är alla samlade under ett tak på kontoret i Stockholm. Vår kreditprövningsprocess är vår kärnkompetens, den är grundlig, sund och datadriven. Våra kunder är finansiellt stabila personer. Den typiska kunden är 49 år och har en inkomst som är högre än det nationella genomsnittet. Den 30 september 2016 uppgick utlåningen till 12,5 miljarder kronor och inlåningen från allmänheten till 7,2 miljarder kronor. Nordax står under tillsyn av Finansinspektionen sedan 2004 och Nordax sparkonton omfattas av den statliga insättningsgarantin. För mer information, se www.nordaxgroup.com. För mer information om Nordax kunderbjudanden, gå gärna in på respektive lands webbplats: www.nordax.se, www.nordax.no, www.nordax.fi och www.nordax.de.