Valberedningens förslag till styrelse i Nordax samt omedelbar styrelseförändring

Nordax valberedning föreslår nyval av Susanne Hannestad som styrelseledamot och omval av ledamöterna Christian Beck, Arne Bernroth, Katarina Bonde, Morten Falch, Andrew Rich, Jenny Rosberg och Synnöve Trygg. Arne Bernroth föreslås omväljas som styrelseordförande.

Ledamoten Hans Larsson har avböjt omval och har begärt utträde ur styrelsen med omedelbar verkan. Orsaken är att det finns risk för en intressekonflikt mellan Nordax verksamhet och Nordnet där Hans Larsson nyligen utsetts till ordförande.

Susanne Hannestad, född 1961, är grundare och VD på Fintech Mundi AS och Bozan AS och styrelseordförande i Payr AS, VIO Media AS och Førstehjelperen AS. Hannestad har tidigare haft ledande befattningar i Nordea, Nets och Sparebank 1 Forsikring i Norge och ett flertal andra styrelseuppdrag, däribland i Visa Bankegruppe AS, MasterCard Forum, Scandpower IT AS och Visa Norge AS. Susanne Hannestad har en Master Business Administration från Northeastern University i USA samt en First Level Bachelor of Law från Oslo Universitet.

Valberedningen anser att Susanne Hannestad har bred och relevant kunskap och erfarenhet från den norska finanssektorn. Susanne har dessutom erfarenhet av strategisk planering, skapande av effektiv intern styrning och kontroll liksom erfarenhet från digital förändring av affärsmodeller och bidrar till ytterligare mångsidighet och bredd i styrelsen utifrån kön, ålder, geografiskt ursprung liksom utbildnings- och yrkesbakgrund. Susanne Hannestad ska genomgå sedvanlig ledningsprövning av Finansinspektionen.

Nordax valberedning utgörs av dess ordförande Hans Hedström (Carnegie Fonder), Hans Ek (SEB Investment Management) och Malin Björkmo (Handelsbanken Fonder).

Valberedningens övriga förslag och yttrande avseende den föreslagna styrelsen kommer att presenteras i kallelsen till årsstämman och på Nordax hemsida.

Nordax årsstämma kommer att hållas torsdagen den 27 april kl 09.00 i Bryggarsalen, Norrtullsgatan 12N, Stockholm.

Andreas Frid, chef Investerarrelationer

Tel: 0705 290 800

E-post: ir@nordax.se

Nordax är en ledande nischbank i Nordeuropa och erbjuder in- och utlåning till privatpersoner i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Tyskland. Vid årsskiftet hade Nordax knappt 150 000 in- och utlåningskunder. Nordax har ungefär 200 anställda och de är alla samlade  på ett kontor i Stockholm. Vår kreditprövningsprocess är vår kärnkompetens, den är grundlig, sund och datadriven. Våra kunder är finansiellt stabila personer. Den typiska kunden är cirka 50 år och har en inkomst som är högre eller i nivå  än det nationella genomsnittet. Den 31 december 2016 uppgick utlåningen till 12,8 miljarder kronor och inlåningen från allmänheten till 7,1 miljarder kronor. Nordax står under tillsyn av Finansinspektionen sedan 2004 och Nordax sparkonton omfattas av den statliga insättningsgarantin. För mer information, se www.nordaxgroup.com. För mer information om Nordax kunderbjudanden, gå gärna in på respektive lands webbplats: www.nordax.se, www.nordax.no, www.nordax.fi och www.nordax.de.