Finanschef Heikki Ilkka lämnar Nordea

Heikki Ilkka, Group CFO och chef för Group Finance & Treasury, har beslutat att lämna Nordea och återgå till revisionsbranschen. Han blir återigen partner i EY (Ernst & Young). Heikki har varit i Nordea sedan april 2015, och har sedan januari 2016 varit koncernens finanschef. Heikki avslutar sin anställning i Nordea i slutet av första kvartalet 2018.

- Det är aldrig lätt när en senior och betrodd kollega lämnar oss. Heikki har gjort en betydande insats för transformationen inom Finance, och lämnar efter sig ett starkt team. Jag är förvissad om att det teamet klarar att förverkliga vår ambitösa agenda, säger Casper von Koskull, vd för Nordea

En process för att få fram en ny finanschef för Nordea Bank AB (publ) har inletts.

För ytterligare information:

Petter Brunnberg, presschef Sverige, tel 073 866 10 87

Nordeas vision är att vara en ”great European bank”, erkänd för sina medarbetare, som skapar betydande värde för kunder och aktieägare. Vi gör det möjligt för våra kunder att nå sina mål genom att erbjuda ett brett urval produkter, tjänster och lösningar inom bank, kapitalförvaltning och försäkring. Nordea har cirka 11 miljoner kunder, cirka 650 kontor och är en av Europas tio största fullservicebanker mätt i börsvärde. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsingfors och Nasdaq Copenhagen. Mer information: www.nordea.com