Finanschef Heikki Ilkka lämnar Nordea

Heikki Ilkka, Group CFO och chef för Group Finance & Treasury, har beslutat att lämna Nordea och återgå till revisionsbranschen. Han blir återigen partner i EY (Ernst & Young). Heikki har varit i Nordea sedan april 2015, och har sedan januari 2016 varit koncernens finanschef. Heikki avslutar sin anställning i Nordea i slutet av första kvartalet 2018.

- Det är aldrig lätt när en senior och betrodd kollega lämnar oss. Heikki har gjort en betydande insats för transformationen inom Finance, och lämnar efter sig ett starkt team. Jag är förvissad om att det teamet klarar att förverkliga vår ambitösa agenda, säger Casper von Koskull, vd för Nordea

En process för att få fram en ny finanschef för Nordea Bank AB (publ) har inletts.

För ytterligare information:

Petter Brunnberg, presschef Sverige, tel 073 866 10 87

Vi bygger starka och nära relationer genom vårt engagemang för våra kunder och samhället. När människor strävar efter att nå sina mål och förverkliga sina drömmar vill vi finnas där för att erbjuda relevanta finansiella lösningar. Vi är den största banken i Norden och en av de tio största finanskoncernerna i Europa, mätt i börsvärde, med cirka 11 miljoner kunder. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com.